ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin araştırma sorgulama özyeterlilik algılarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Çalışmanın başlangıcında Araştırma Sorgulamaya Yönelik Öz-yeterlilik Algı Ölçeği (ASYÖÖ)'nin 23 maddelik deneme formu oluşturulmuştur. Bu ölçeğe ilişkin veriler Amasya Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı farklı iki ortaokulda 5. -8. Sınıf aralığında öğrenim gören toplam 233 öğrenciye uygulanmıştır. Toplanan verilerle ölçeğin geçerlik düzeyini belirlemek amacıyla, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, madde-faktör toplam korelasyonu, düzeltilmiş madde korelasyonu ve madde ayırt edicilik düzeyleri incelenmiştir. Ölçeğin güvenirlik düzeyi ise iç tutarlılık ve kararlılık analizleri kullanılarak araştırılmıştır. Ölçeğin faktör analizi ve ayırt edicilik özellikleri bulunarak geçerliği incelenmiştir. Açımlayıcı faktör analizlerine göre ölçeğin üç faktörden oluştuğu tespit edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliği için, faktörlerdeki maddelerin faktör yükleri, öz-değerleri ve açıklanan varyansları incelenmiş, böylece yapı geçerliği sağlanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizinde, 13 madde ve 3 faktör olan ölçeğin faktör yapısının kabul edilebilir uyum gösterdiği ve doğrulandığı gözlemlenmiştir. Ölçeğin faktörlere göre ve bütün olarak güvenirliği; Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı, iki eş yarı arasındaki korelasyon değeri, Sperman-Brown formülü ve Guttmann Splithalf güvenirlik formülleri uygulanarak hesaplanmıştır. ASYÖÖ'ndeki maddelerin zamanla değişmediğini tespit etmek amacıyla da altı hafta ara verilerek toplanan verilerle test-tekrar test yöntemi uygulanmıştır. Bu uygulama verilerinin daha önce yapılan analizlerle tutarlı olduğu belirlenmiş ve buna bağlı olarak ilgili ölçeğin ortaokul öğrencilerinin araştırma sorgulamaya yönelik öz-yeterlilik algılarını belirlemek amacıyla kullanılabilecek geçerlik ve güvenirlik düzeyi yeterli bir ölçek olduğuna karar verilmiştir. Bu amaç için yapılabilecek çalışmalarda kullanılabilecek bir ölçeğin ilgili literatüre kazandırıldığı söylenebilir. The aim of this study was to develop a self- perception scale for determining secondary school students' self-efficacy for research inquiry. At the beginning of the study, 23-point trial form of Self -Efficacy Perception Scale for Research Inquiry (ASYÖÖ) was created. The data on this scale was applied to a total of 233 students enrolled into 5-8 class range in two different secondary schools belonging to Amasya National Education Directorate. In order to determine the validity of the scale with the data collected, exploratory and confirmatory factor analysis, item-total correlation factors, corrected correlation and item discrimination were investigated. The scale reliability was investigated using internal consistency reliability and stability analysis. Its validity was investigated by finding the factor analysis and discriminant properties of the scale. According to the scale exploratory factor analysis, it was found that the scale consisted of three factors. For construct validity of the scale, factor loadings of the items in the factors, core values and variances described were examined, so its construct validity was provided. In confirmatory factor analysis, it was observed that factor structure of the scale forming 13 items and 3 factors adapted in an acceptable way and that they were validated. The scale factor and reliability as a whole was calculated by applying Cronbach's alpha reliability coefficient, correlation values between the two co-half, Spearman-Brown formula, and the formulas of Guttmann split-half reliability. With the aim of determining that Self Efficacy Perception Scale for Research Inquiry (ASYÖÖ) would not change over time, test-retest method was made with the data collected again six weeks later. This practice determined that the data was consistent with the analysis which had been previously made, and consequently it was judged that this scale was a valid and reliable scale which would be used in order to determine secondary school students' self-efficacy for research inquiry. It can be said that a scale which will be used in studies which will be done for this aim has been acquired into literature related to this objective.
Source
Türkiye Sosyal Araştırmalar DergisiVolume
20Issue
3URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpFNE9URXlNZz09https://hdl.handle.net/20.500.12450/281