• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@Amasya
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace@Amasya
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

'They are asking me why I am speaking Gagauz': family language practices and the level of linguistic (in)security of adolescents speaking an endangered language

Erişim

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Tarih

2022

Yazar

Dagdeviren-Kirmizi, Gulin
Inan, Kayhan

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Özet

In this study, the relationship between the family language practice and the level of linguistic (in)security of adolescent Gagauz speakers is examined in the context of an endangered language. To this end, a language-use questionnaire and linguistic insecurity scale were administered to 674 participants. The questionnaire included questions exploring demographic information, self-reported language skills, language acquired at home, parents' speaking proficiency and the language of interaction. The linguistic insecurity scale comprised (self)-evaluations of language practices, linguistic status and linguistic quality. Using a quantitative methodology, ten interviews were conducted. The findings show that the participants felt more secure while using Russian and there was a strong correlation between family language practice and linguistic insecurity perceived by the adolescent speakers. Moreover, language choice in interactions was found to be speaker-specific. In other words, as a part of the family language policy, the participants spoke Gagauz with their parents, siblings and grandparents. In some cases, however, the language choice was based on the ethnicity of the interlocutor and the language which friends and neighbours were speaking. It was found that although speakers felt secure and motivated to speak the Gagauz language, the use of Gagauz seemed to be limited to family contexts.

Bağlantı

https://doi.org/10.1080/01434632.2022.2026365
https://hdl.handle.net/20.500.12450/2316

Koleksiyonlar

  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1574]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2182]

İlgili Öğeler

Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.

  • Evaluation of Online Freelance Language Tutors’ Competencies Based on Learners' Opinions 

    İnan, Kayhan (Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi, 2021)
    The disruptions caused by the effect of the global epidemic caused the educational activities to be reviewed. The increasing demand and expectation for online courses have led learners to seek new channels in language ...
  • Ortaokul 5 ve 6. sınıf öğrencilerinin ve İngilizce öğretmenlerinin İngilizce öğretiminde etkileşimli tahtaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi 

    Çalışkan, Nurcan (Amasya Üniversitesi, 2019)
    Bu çalışmanın amacı İngilizce öğretmenlerinin ve ortaokul 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin etkileşimli tahtaların İngilizce öğretiminde kullanımı konusundaki görüşlerini incelemektir. Bu karma model araştırmanın çalışma grubunu ...
  • Being a Young Speaker of the Gagauz Language in Post-Soviet Context 

    Inan, Kayhan; Kirmizi, Gulin Dagdeviren (Selcuk Univ, Inst Turkish Studies, 2023)
    The concept of identity assumes great importance in the context of endangered languages. In this study, the identity perceptions of Gagauz adolescents were investigated using Bucholtz and Hall's (2005) sociocultural ...



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreKategoriye GöreDile GöreErişim ŞekliBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreKategoriye GöreDile GöreErişim Şekli

Hesabım

GirişKayıt

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Yönerge || Rehber || Kütüphane || Amasya Üniversitesi || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: