dc.contributor.advisor | Gökdere, Murat | |
dc.contributor.author | Kutlu, Neşe | |
dc.date.accessioned | 2022-03-09T14:56:33Z | |
dc.date.available | 2022-03-09T14:56:33Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vVNzTGHHhjH-u3WMToxQ-qpvmaIVTVQq-qCS7lve_vr9PQ06meEOpYiCN0ODz6eO | |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/EkGoster?key=6ZtRe5rnHrr74rjfYBQv_r-khtreHE8MDdqq0Bm6niHRy7Bomr9mxNq03vZnYD0d | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12450/2005 | |
dc.description.abstract | Müfredat zenginleştirme sınıftaki her öğrenciye, öğrenme potansiyeline göre öğrenme fırsatı sağlaması nedeniyle önemlidir. Öğrencinin kendi hızında öğrenmesini sağlayarak mevcut müfredatın içeriğini daha anlamlı ve kapsamlı şekilde geliştirilmesini sağlar. Bu çalışmanın amacı, bir zenginleştirme programı olan üç aşamalı Purdue Modelinin ilkokullarda fen ve teknoloji derslerinde uygulanmasının akademik başarı, tutum ve yaratıcı düşünme becerileri üzerine etkisi olup olmadığını araştırmaktır. Araştırmanın evrenini Amasya ili Fatih İlkokulu 4. sınıf öğrencileri oluştururken, örneklemini ise Amasya ili Fatih İlkokulunda öğrenim görmekte olan 4-A ve 4-B şubelerinde bulunan toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada deneysel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Kuvvet ve Hareket Ünitesi Başarı Testi, Özsevgeç (2007)?in geçerliliğini ve güvenirlilik çalışmalarını yaptığı Fen ve Teknolojiye Yönelik Tutum Anketi ve Korkmaz(2002)?ın Türkiye?de geçerliliğini ve güvenirliliğini yaptığı Torrance Yaratıcı Düşünme Becerileri Testi kullanılmıştır. Araştırma 8 hafta sürmüştür. İlk hafta ünite ile ilgili geliştirilen başarı testinin pilot uygulamaları Amasya İli Fatih İlkokulu?nda bulunan 5. sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. İkinci ve üçüncü hafta 4. sınıflara başarı testi, fen ve teknoloji dersi tutum ölçeği ve Torrance yaratıcı düşünme becerileri testi ön test olarak uygulanmıştır. Dördüncü hafta rastgele olarak seçilen deney ve kontrol gruplarında Kuvvet ve Hareket ünitesine geçilmiştir. Dördüncü, beşinci, altıncı ve yedinci hafta deney grubunda Purdue Modeline dayalı olarak geliştirilen rehber materyallerle ders işlenirken, kontrol grubunda ise müfredatta yer alan etkinliklere göre ders işlenmiştir. Son hafta çalışma kapsamında ünite başarı testi, fen ve teknoloji tutum anketi, Torrance yaratıcı düşünme becerileri testi son test olarak uygulanmıştır. Sonuç olarak, deney ve kontrol grubunun son test puan ortalamaları akademik başarı ve fen tutumları bakımından deney grubu lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Deney grubu ve kontrol grubunda bulunan öğrencilerin yaratıcı düşünme becerileri son test puan ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Purdue Modelinin ilköğretim düzeyinde fen alanında veya diğer alanlarda da modele dayalı etkinlikler geliştirilerek uygulamalar yapılmalı, öğrencilere yaratıcı düşünme becerilerini geliştirebilecek ortamlar sunulmalıdır. | en_US |
dc.description.abstract | Curriculum enrichment is important in terms of its providing learning opportunities according to the learning potential every individual student has in a class. It enhances the development of the present curriculum in a more meaningful and comprehensive way by enabling the students to learn on their own learning pace.The purpose of the study was to investigate the effects ofthe Three Stage Purdue Model application on achievement and attitude toward the Science and Technology Classes and on the creative thinking skills, at elementary school level. The study population consists of fourth grade students in Fatih Primary School in Amasya. The study sample consists of total 60 students who are studying in 4-A and 4-B classes in Fatih Primary School in Amasya. The quasi-experimental research design was used. A achievement test based on the force and motion unit was developed by the researcher as one of the data collection tools. The other data collection tools used in the study were Attitude Toward Science and Technology Test developed by Özsevgeç (2007) and Torrance Creative Thinking Skills Test adapted by Korkmaz (2002). The study lasted for 8 weeks. In the 1st week of the study, a pilot study of the achievement test developed by the researcher was done with the fifth grade students in Fatih Primary School. In the 2nd week and the 3rd week,the achievement test, Torrance Creative Thinking Skills Test and Attitude toward Science and Technology Test were applied to the fourth grade students as pretests. In the 4th, 5th, 6th and 7th weeks, the force and motion unit were taught to the experimental and the control groups, which were randomly selected. When the instruction was given by the help of the guide materials developed based on the Purdue Model in the experimental group, in the control group, the instruction was given according to the activities in the curriculum. In last week, Force and motion unit achievement test, attitude toward science and technology test and Torrance creative thinking skills test applied as posttests. The data obtained by the use of quantitative research was analyzed by using the SPSS 18.00 data packet. ?Independent Samples T-test? was used in order to analyze the related data. Consequently, it was found that there was a significant difference between the achievement posttest mean scores of the experimental and the control groups, which was in favor of the experimental group. Similarly, it was found that there was a significant difference, in favor of the experimental group, between the attitude toward science and technology posttest mean scores of the two groups. Finally, it was found out that there was a significant difference, in favor of the experimental group, between the creative thinking skills posttest mean scores of the two groups. Thus, the activities based on the Purdue Model either at the primary level or at other levels should be done and the students should be provided with the environments in which they can develop their creative thinking skills. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Amasya Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | en_US |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Ders programları | en_US |
dc.subject | Curriculum | en_US |
dc.subject | Fen bilgisi öğretimi | en_US |
dc.subject | Science teaching | en_US |
dc.subject | Fen ve teknoloji dersi | en_US |
dc.subject | Science and technology course | en_US |
dc.subject | Program geliştirme | en_US |
dc.subject | Program development | en_US |
dc.subject | Purdue modeli | en_US |
dc.subject | Purdue model | en_US |
dc.subject | Yaratıcılık | en_US |
dc.subject | Creativity | en_US |
dc.subject | Zenginleştirme | en_US |
dc.subject | Enrichment | en_US |
dc.subject | Zenginleştirme programları | en_US |
dc.subject | Enrichment programs | en_US |
dc.subject | Öğretim yöntemleri | en_US |
dc.subject | Teaching methods | en_US |
dc.subject | İlköğretim okulları | en_US |
dc.subject | Primary education schools Onaylandı | en_US |
dc.title | İlkokul düzeyinde Purdue modeline göre müfredat zenginleştirmenin fen öğretimine etkisi | en_US |
dc.title.alternative | The effect of curriculum enrichment on science teaching at elementary education level according to Purdue model | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Enstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 95 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.identifier.yoktezid | 339792 | en_US |
dc.institutionauthor | Kutlu, Neşe | |