Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorSezgin, Aslıhan
dc.contributor.authorŞimşek, Mehmet
dc.date.accessioned2022-03-09T14:56:29Z
dc.date.available2022-03-09T14:56:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92QrpWtWMgZhpuJLyo924dVSnZ5Q5Rq3KMK4xZktVCOKBY
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12450/1979
dc.description.abstractEkonomik ve sosyal olarak rahat bir yaşam sürebilmemiz için meslek seçimi, bireyin kendini gerçekleştirmesi, yaptığı işte başarılı olması ve özgüven gibi unsurlar belirleyicidir. Bu noktada ise öğrencilerin, ortaokuldan liseye geçişte yapılan merkezi sınavda başarılı olmaları ve çok öğrencinin talep ettiği fakat alınacak öğrenci sayısının sınırlı olduğu nitelikli liselere yerleşmeleri önemlidir. Öğrenciler açısından hayatlarının dönüm noktalarından biri olan LGS sınavında başarılı olmaları için bu sınavın iyi analiz edilmesi gereklidir. Aynı zamanda sekizinci sınıfta öğrenim gören bir öğrenci, sekizinci sınıf öğretim programında yer alan kazanımlardan sorumlu olmaktadır. Öğretmenlerin yazılı sınavları hazırlarken, LGS sorularının bilişsel alan düzeylerini dikkate almaları gerekir. İlköğretim matematik öğretmenlerinin sekizinci sınıf matematik yazılı sınav soruları ile LGS sınavı matematik sorularının Matematik Öğretim Programı alt öğrenme alanlarına dağılımının ve soruların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi basamaklarına göre dağılımının incelendiği bu çalışmada, merkezi sınav net ortalamalarında her zaman düşük olan matematik dersine Yenilenmiş Bloom Taksonomi değerlendirmesiyle farkındalık oluşturarak, öğretmenlerin yazılı sınavlarını hazırlarken LGS sorularının bilişsel alan düzeylerini dikkate almalarına katkı sağlamak ve bu konuda rehberlik ederek gelişmelerine katkı sağlamak amaçlanmıştır. Bu çalışma nitel araştırma deseninde yürütülen bir çalışmadır. Döküman incelemesi yöntemi ile verilerin elde edildiği bu çalışmada, örneklem, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden olan amaçsal örneklemeden maksimum çeşitlilik yöntemiyle seçilmiştir. Örneklemi 2018 LGS sınavında sorulan 20 adet matematik sorusu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Amasya ili Suluova ilçesinde sekizinci sınıf okutan öğretmenlerin öğretim yılı boyunca uyguladıkları toplam 952 adet matematik yazılı sınav sorusu oluşturmaktadır. Veriler ilk olarak betimsel analize tabi tutulmuştur. Öncelikle hem LGS sınavı matematik sorularının, hem de öğretmen matematik yazılı sınav sorularının içerdiği kazanımlar ve alt öğrenme alanları 2017 Matematik Öğretim Programı'na göre belirlenmiştir. Daha sonra LGS sınavı matematik sorularının ve öğretmen matematik yazılı sınav sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi kapsamında ait oldukları basamaklar, uzman görüşleri ile desteklenerek belirlenmiştir. Veriler, betimsel analiz kullanılarak frekans ve yüzde tablosu haline getirilerek yorumlanmıştır. Daha sonra, 2018 LGS sınavı matematik soruları ile öğretmen matematik yazılı sınav sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi basamaklarına göre yüzdelik dağılımına bakılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, 2018 LGS matematik sınavı sorularının Matematik Öğretim Programında yer alan her bir alt öğrenme alanı ve kazanımlarını temsil etme düzeyinin yeterli olmadığı, öğretmen matematik yazılı sınav sorularında, her bir alt öğrenme alanından sorular yer alsa da kazanım sayılarına göre dengeli bir dağılım olmadığı görülmüştür. Ayrıca, hem 2018 LGS sınavı matematik sorularında hem de matematik yazılı sorularında, Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Bilgi Boyutunda, "Olgusal Bilgi'' ve "Üstbilişsel Bilgi'' basamağında soruların olmadığı, soruların çoğunlukla "İşlemsel Bilgi'' basamağında olduğu görülmüştür. Öğretmen yazılı soruları, her ne kadar LGS gibi çoğunlukla bilgi boyutunda işlemsel bilgi basamağında yer alsa da, 2018 LGS matematik soruları ile matematik yazılı sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi ''Bilgi Boyutu''ndaki dağılımları arasında farklılık ortaya çıktığı gözlemlenmiştir. Ayrıca, hem 2018 LGS sınavı matematik sorularında hem de matematik yazılı sorularında, Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Bilişsel Süreç Boyutunda, "Hatırlama'', "Değerlendirme ve "Yaratma'' basamağında soruların olmadığı, 2018 LGS sınavında soruların çoğunlukla "Analiz'' basamağında; matematik yazılı sorularında ise soruların çoğunlukla "Uygulama'' basamağında yer aldığı görülmüştür. Aynı zamanda, 2018 LGS sınavı matematik soruları ile matematik yazılı sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi ''Bilişsel Süreç Boyutu''ndaki dağılımları yüzdelik olarak farklılık ortaya çıkmıştır.en_US
dc.description.abstractIn order to lead a comfortable lifeas economically and socially, the choice of profession, self-realization of the individual, success in the work and self-confidence are determining factors. For this, it is essential to be successful in the central exam for the transition from secondary school to high school and to be placed in a qualified high schools demanded by many students but where the number of the students to be admitted are limited. It is very important to analyze this central exam to be successful in LGS, which is one of the turning points of life for students. At the same time, a student of 8th grade is responsible for the learning outcomes in the relevant curriculum. Teachers should consider the cognitive domain levels of the LGS questions while preparing their own exams. In this study, where the distribution of learning outcomes of primary school mathematics teachers' eighth grade mathematics exam questions and LGS exam mathematics questions in the sub-learning areas of the Mathematics Curriculum and the compatibility of questions according to Revised Bloom Taxonomy levels were examined, it is aimed to create an awareness with the Revised Bloom's Taxonomy evaluation to the mathematics course, which is always low as regards the central exam net averages and to contribute to the teachers as regards considering the cognitive domain levels of LGS questions while preparing their exams and to try to eliminate and improve the deficiencies, if any. This study is a descriptive study conducted in the qualitative research design. In the study carried out with the document review method, the sample was selected with the maximum variation method, which is one of the non-random sampling methods. The research group of the study consists of 20 mathematics exam questions asked in the 2018 LGS exam and a total of 952 exam questions applied by the 8th grade teachers in Suluova district of Amasya province throughout the 2017-2018 academic year and the learning outcomes and sub-learning areas in the MEB 2017 Mathematics Curriculum. The data obtained through document review was first subjected to descriptive analysis. First of all, the learning outcome and sub-learning areas included in the mathematics questions of LGS exam and teachers' mathematics exam questions were determined according to the curriculum. Then, the levels of mathematics questions of LGS exam and teachers' mathematics exam questions within the scope of Revised Bloom's Taxonomy were determined by referring to expert opinions. The data were interpreted by turning them into frequency and percentage tables using descriptive statistics. According to the results of the research, it is observed that mathematics questions of 2018 LGS exam are not sufficient to represent each sub-learning area and learning outcomes of the Mathematics Curriculum. Although there are questions from each sub-learning level in teachers' mathematics exam questions, it has been observed that there is no balanced distribution according to the number of learning outcomes. In addition, it has been observed that there are no questions in the "Factual Knowledge" and "Metacognitive Knowledge" levels in the "Knowledge Dimension" of Revised Bloom's Taxonomy in both 2018 LGS exam mathematics questions and teachers' mathematics exam questions, and the questions are mostly at the "Procedural Knowledge" level. Although teachers' mathematics exam questions are mostly included in the "Procedural Knowledge" level in the Knowledge Dimension like LGS, there is a significant difference between the distribution of 2018 LGS mathematics questions and teachers' mathematics exam questions in the "Knowledge Dimension" of Revised Bloom Taxonomy. Also, it is obtained that both in 2018 LGS exam mathematics questions and teachers' mathematics exam questions, there are no questions at the "Remembering", "Evaluating" and "Creating" levels in the "Scientific Process" dimension of the the Revised Bloom Taxonomy. Moreover, the questions are mostly in the "Analysis" level in the 2018 LGS exam. When the compatibility of mathematics questions of 2018 LGS exam and teachers' mathematics exam are examined according to the Revised Bloom's Taxonomy, there is a significant difference between the distribution of 2018 LGS mathematics questions and teachers' mathematics exam questions in the "Scientific Process Dimension" of Revised Bloom Taxonomy.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherAmasya Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimen_US
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectLise giriş sınavlarıen_US
dc.subjectHighschools entrance exam Onaylandıen_US
dc.titleİlköğretim matematik öğretmenlerinin sınav soruları ile LGS sınavı matematik sorularının matematik öğretim programı alt öğrenme alanları ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelenmesien_US
dc.title.alternativeExamining the primary education mathematics teachers' exam questions and LGS exam mathematics questions according to the sub-learning areas of the mathematics curriculum and Revised Bloom Taxonomyen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage116en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid694373en_US
dc.institutionauthorŞimşek, Mehmet


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster