Spor yapma durumuna göre lise öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi(Tokat ili örneği)
View/ Open
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Spor yapmanın ve fiziksel aktivitenin, kişinin stres durumunu azaltma konusunda, bedensel sağlamlık derecesinin arttırılmasında ve psikolojik sağlamlığın gelişiminde önemli bir koruyucu etmen olarak rol oynadığıaraştırmacılar tarafından belirtilmektedir. Sporla sosyalleşen birey sporun duygusal, fiziksel ve zihinsel olarak rahatlatıcı etsiyle daha kendini sakin, mutlu ve huzurlu hissedebilmektedir. Bu çalışmanın amacı; lise öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve mutluluk düzeylerini, cinsiyet, spor yapıp-yapmama, spor yapma amacı ve haftalık antrenman/egzersiz sıklığı değişkenleri açısından incelemektir. Bu araştırmaya 2018-2019 eğitim-öğretim yılında, Tokat iline bağlı merkez liselerde öğrenim gören 526 erkek,483 kız olmak üzere toplamda 1009 lise öğrencisi katılmıştır. Öğrencilerin yaş ortamaları16,17± 1,141'dir. Araştırmanın verileri, kişisel bilgi formu, "Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği" ve "Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu" kullanılarak toplanmıştır. Verilerinanalizi için tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi ve pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına göre, psikolojik sağlamlık ve mutluluk düzeyi ile cinsiyet değişkeni ve spor yapıp-yapmama değişkeni arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark, bulunurken (p<0,05) spor yapma amacı ve haftalık antrenman/egzersiz sıklığı değişkenleri ile psikolojik sağlamlık ve mutluluk düzeyi arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0,05). Son olarak,psikolojik sağlamlık düzeyi ve mutluluk düzeyi arasındaki ilişkiyi belirlemek için yapılan korelasyon analizi sonucunda istatistiksel açıdan pozitif yönde bir ilişki saptanmıştır. Araştırma sonuçlarından elde edilen verilere göre, erkek öğrencilerin psikolojik sağlamlık ve mutluluk düzeyleri kız öğrencilerden, spor yapan öğrencilerin psikolojik sağlamlık ve mutluluk düzeyleri spor yapmayanlardan daha yüksektir. Öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri arttıkça mutluluk düzeylerinin de arttığı söylenebilir. It is stated by the researchers that participating in sports and physical activity play an important role as an important protective factor in reducing the stress state of the person, increasing the degree of physical strength and the development of psychological resilience. The individual who socializes with sports can feel more calm, happy and peaceful thanks to the emotional, physical and mental relaxing effect of sports. The purpose of this study was to examine the psychological resilience and happiness levels of high school students in terms of gender, participating in sport, purpose of participating in sports, and weekly training/exercise frequency variables. The participants of this study involved 1009 (483 female, 526 male) high school students studying in Tokat during 2018-2019 academic year. The mean age was 16,17± 1,141. The data of the study was collected via personal information form, "Brief Resilience Scale", and "Oxford Happiness Questionnaire-Short Form". Descriptive statistics, independent samples t-test, one-way variance analysis, and Pearson correlation analysis were conducted to analyze the data. The analysis revealed that participants' psychological resilience and happiness significantly differed by gender and participating in sport (p<0,05) while their psychological resilience and happiness did not significantly differ by purpose of participating in sports and weekly training/exercise frequency (p>0,05). The correlation analysis aiming the determine the relationship between psychological resilience and happiness showed that a significant positive relationship was found between these variables. Based on the results, it was observed that male students had higher levels of psychological resilience and happiness than female students and students who participated in sports had higher levels of psychological resilience and happiness than those who do not participate in sports. It can be stated that as students' psychological resilience increased, their happiness levels increased as well.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92QlKI-mGwgA-833ZLl2h_oWpZR1e0gDiDsCN7FSnS2oE3https://hdl.handle.net/20.500.12450/1950
Collections
- Tez Koleksiyonu [22]