Trabzon Yöresi halk oyunları çalışmalarının çocuklarda bazı fiziksel ve fizyolojik özelliklere etkisi
Özet
Bu çalışmanın amacı; 12 haftalık Trabzon yöresi halk oyunları çalışmalarının çocukların bazı fiziksel ve fizyolojik özelliklerine etkisini araştırmaktır. 2018-2019 eğitim öğretim yılında Trabzon ili Araklı ilçesindeki lisede öğrenim gören, hiç halk oyunları eğitimine katılmayan 40 sağlıklı lise öğrencisi (Erkek=20, Kadın=20; yaş ortalaması =15,78±0,86) çalışmaya gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcılar deney ve kontrol grubu olarak eşit sayıda, rastgele iki gruba ayrılmıştır. Deney grubuna (Erkek=10, Kadın=10) 12 hafta boyunca ve haftada 3 gün olmak üzere Trabzon yöresi halk oyunları çalışmaları yaptırılmış, kontrol grubuna (Erkek=10, Kadın=10) ise herhangi bir çalışma yaptırılmamıştır. Halk oyunları çalışmasından önce öğrencilerin boy uzunluğu, vücut ağırlığı, vücut kitle indeksi, statik denge, dinamik denge, dikey sıçrama, yatay sıçrama, sürat, çeviklik ve anaerobik güç özellikleri ölçülmüş(ön test); 12 haftalık halk oyunları çalışmasından sonra aynı ölçümler tekrarlanmıştır(son test). Elde edilen verilerin değerlendirmesinde, betimsel istatistikler, Wilcoxon testi ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. İstatistiksel analiz sonuçlarına göre; deney grubu ön-test son-test ölçümleri erkeklerin denge, kuvvet, sürat, çeviklik ve anaerobik güç özelliklerinde; kadınların, vücut ağırlığı, vücut kitle indeksi, denge, kuvvet, sürat, çeviklik, anaerobik güç özelliklerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılık vardır (p<0,05). Sonuç olarak; 12 haftalık Trabzon yöresi halk oyunları çalışmasının erkeklerde ve kadınlarda denge, kuvvet, sürat, çeviklik ve anaerobik güç özelliklerini iyileştirebileceği ayrıca kadınlarda vücut ağırlığını azaltma yönünde etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. The aim of this study is to investigate the effect of 12-week-long folk dances of Trabzon region training on some physical and physiological characteristics of children. In the 2018-2019 academic year, 40 healthy high school students (Male=20, Female=20; avarage age =15,78±0,86), who receive education in the high school at Araklı District of Trabzon province and did not participate in the folk dances training before, voluntarily participated in the study. The participants were randomly divided into two groups, with an equal number as experiment and control group. The experiment group (Male=10, Female=10) took folk dances of Trabzon region training 3 days a week for 12 weeks and the control group (Male=10, Female=10) did not took any training. Prior to folk dances training, students' height, body weight, body mass index, static balance, dynamic balance, vertical jump, horizontal jump, sprint, agility, and anaerobic strength characteristics were measured (pretest) and the same measurements were repeated after 12 weeks of folk dances training (posttest). In the evaluation of the data obtained, descriptive statistics, Wilcoxon test and Mann Whitney U test were used. According to the results of statistical analysis; there are statistically significant differences in the balance, strength, speed, agility and anaerobic strength characteristics in experimental group pre-test final-test measurements of males; and in the body weight, body mass index, balance, strength, speed, agility, anaerobic strength characteristics of females (p<0,05). As a result, it was concluded that the 12-week-long folk dances of Trabzon region training can improve balance, strength, speed, agility and anaerobic strength characteristics in males and females, as well as the effect of reducing body weight in females.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92QhcomdnvoQZbAyAEU0O_Kx_URDMHyjpaGFKdB-nSfUJKhttps://hdl.handle.net/20.500.12450/1940
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [22]