• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin çevre bilinci ve bu okullardaki çevre eğitimi

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (2.888Mb)

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2016

Author

Kaya, Dilan

Metadata

Show full item record

Abstract

Çalışmanın amacı ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin, çevre bilinci ve bu öğretmenlerin görev yaptıkları okullardaki çevre eğitiminin incelenmesidir. Araştırmada öğretmenlere anket ve tarama listesi uygulanmış ve araştırma tarama modeli kullanılarak yapılmıştır. Çalışmada 2014-2015 eğitim öğretim yılında görev yapmakta olan 280 sınıf öğretmeni ile çalışılmış ve kullanılacak verileri elde etmek amacıyla Erten, (2002;2003) tarafından Türkçe' ye çevrilen Çevre Bilinci Anketi ile Buhan (2006) tarafından oluşturulan Çevre Eğitimi Tarama Listesi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler SPSS 18.0 istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin çevreye yönelik bilinçleri bilgi, tutum ve davranış alt boyutlarına ayrılarak incelenmiş ve yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin çevreye yönelik olumlu bir tutuma sahip olmalarına rağmen, yeterli bilgiye sahip olmadıkları ve olumlu tutumlarını davranışa dönüştürmekte yetersiz kaldıkları sonucuna ulaşılmıştır.
 
The aim of the study is to investigate the environmental consciousness of primary school teachers and environmental education at schools they work. In the survey, the teachers took a questionnaire and a list of questions, and the survey was held through using descriptive model, which is one of the quantitative research methods. In the study, 280 primary school teachers who were currently working in 2014 – 2015 educational year, were used, and in order to acquire the data to be used, Educational Consciousness Survey, which was translated into Turkish by Erten (2002; 2003), Environmental Education Question List, which was generated by Buhan (2006) were used. The data acquired at the end of the survey were analyzed by using SPSS 18.0 statistics program. The environmental consciousness of primary school teachers were observed by being separated into knowledge, attitude and behavior sub – headings, and at the end of the analyses carried out, the result that, although teachers generally have a positive attitude towards the environment, they don't have adequate knowledge, and they are not qualified enough to turn their positive attitudes into behaviors, has been reached.
 

URI

https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RrI-Krk3A-RkF4YfHofuky9xodp5gx8g_40QUG_MhnCG0iZPvgVSV35SKoefYo4x
https://hdl.handle.net/20.500.12450/1925

Collections

  • Tez Koleksiyonu [318]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: