Amasya ilinde ilkokulda görev yapan öğretmenlerin kaynaştırma eğitimiyle ilgili duygu, tutum ve kaygılarının değerlendirilmesi
Özet
Her insana eşit hak ve fırsatın verilmesi ilkesinden hareketle eğitimde de eşit hak ve fırsatın özel gereksinimli bireylere de verilmesi gerekmektedir. Özel gereksinimli bireylere eşit eğitim hak ve fırsatının ise kendi akranları arasında ve kendi doğal ortamında uygulanan kaynaştırma eğitimi uygulamaları ile sağlanabileceği gittikçe yaygınlık kazanan fikirdir. Kaynaştırma eğitiminin uygulanmasında en etkili unsur öğretmenlerdir. Öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine olan tutum, kaygıları ve duyguları öğrencilerin davranış ve duygularına yön vermektedir. Bu araştırmada ilkokullarda görev yapan sınıf ve branş öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin duygu, tutum ve kaygılarını cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyle anlamlı etkileşimde bulunma, özel eğitimle ilgili eğitim alma, özel eğitimle ilgili yerel mevzuat ve politikalara dair bilgi sahibi olma, özel eğitime ihtiyaç duyan bireylere eğitim verme konusunda özgüven sahibi olma, özel eğitime ihtiyaç duyan bireye eğitim verme tecrübesi ve branş gibi değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Amasya ilindeki resmi ilkokullarında görevli 502 öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmada, çalışma evreninin tamamına ulaşılmaya çalışıldığından örneklem tayini yoluna gidilmemiştir. Veriler ölçek tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Bu bağlamda veri toplamak amacıyla "Kaynaştırma Eğitimi İle İlgili Duygular, Tutumlar ve Kaygılar Ölçeği" (KEİDTKÖ) kullanılmıştır. İlgili ölçek iki alt bölümden meydana gelmektedir. Birinci bölüm demografik değişkenlerin toplanmasına yönelik Kişisel Bilgi Formu bağlamında; diğer bölüm ise öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin duygu, tutum ve kaygılarını belirlemek üzere oluşturulan maddelerden meydana gelmiştir. Araştırmada; verilerin analizi SPSS 20.0 programıyla analiz edilmiştir. Normal dağılım özelliği gösteren dağılımlar için ise parametrik analiz teknikleri, bağımsız grup t testi kullanılmış olup, anlamlılık .05 düzeyinde saptanmıştır. Elde edilen verilerin analizi neticesinde, araştırmacı öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin kaygı alt boyutu ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşmıştır. Ayrıca, araştırmacı öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin duygu, tutum ve kaygı alt boyutları ile yaş değişkeni arasında herhangi bir anlamlı ilişki olmadığını bulmuştur. Öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin duygu ve kaygıları eğitim seviyelerine göre değişmektedir. Araştırmacı öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin kaygı alt boyutunun özel eğitime gereksinim duyan bireyle kayda değer etkileşimde bulunma değişkeni arasında anlamlı fark bulunmuştur. Bunun yanı sıra araştırmacı, öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin kaygı ve tutumları ile özel eğitim hakkında eğitim alma değişkeni arasında anlamlı bir ilişki olduğunu bulmuştur. Ayrıca öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin duygu ve kaygıları ile özel eğitime ihtiyaç duyan çocuklarla ilgili yerel mevzuat ve politikalarını bilip bilmediği değişkeni arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca, araştırmacı öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin duygu, tutum ve kaygı alt boyutları ile özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilere eğitim verme konusundaki özgüven değişkeni arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucunu elde etmiştir. Araştırmacı öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin duygu, tutum ve kaygı alt boyutları ile özel eğitim verme tecrübesi değişkeni arasında anlamlı bir ilişki olduğunu bulmuştur. Son olarak öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin tutum ve kaygı alt boyutları ile branş değişkeni arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Based on the rule of providing equal rights and opportunities to all people, special needs individuals should be granted same rights and opportunities. Equal educational right and opportunity for the individuals with special needs is an increasingly widespread idea that can be accomplished through inclusive education which is applied among their peers and their own natural environment. Teachers are the most effective factor on inclusive education. Teachers' attitudes, concerns, and emotions towards inclusive education guide students' behavior and emotions. The purpose of this study is to investigate elementary school teachers' emotions, attitudes, and concerns about inclusive education in terms of different variables such as gender, age, education level, having meaningful interaction with the special needs individual, having education on inclusive education, having knowledge about local legislation and politics related to special education, having self-confidence on providing education to special needs individuals, and having experience on inclusive education. The study group of this study consists of 502 teachers who have been working at different public schools dependent to the Directorate of National Education in Amasya in 2015-2016 academic years. This study has been conducted by screening model. Because of trying to reach the whole universe (teachers), no attempt was made to establish a sample group in this study. The data has been collected by survey technique. In order to collect data, the researchers have used The Sentiments, Attitudes, and Concerns about Inclusive Education Scale Revised (SACIE-R). This scale has two subdivisions. First one is about Personal Information Form and second one includes some statements about teachers' emotions, attitudes, and concerns about inclusive education. All collected data has been analyzed by SPSS 20.0 program. Parametric analysis techniques and independent group t test were used for distributions showing normal distribution characteristics and significance was determined at .05 level. After analyzing the collected data, the researcher has come to know that there is a significant relationship between teachers' concerns about inclusive education and gender variable. Furthermore, the researcher has found that there is not any significant relationship between teachers' emotions, attitudes, and concerns about inclusive education and age variable. Teachers' emotions and concerns about inclusive education change according to their education level. The researcher has also found that there is a significant relationship between teachers' concerns about inclusive education and having meaningful interaction with the special needs individual variable. Moreover, there is a significant relationship between teachers' concerns and attitudes about inclusive education and getting special education. It is found that there is a significant relationship between teachers' emotions and concerns on inclusive education and having knowledge about local legislation and politics related to special education variable. The researcher has furthermore found that there is a significant relationship between teachers' emotions, attitudes, and concerns on inclusive education and having self-confidence on providing education to special needs individuals variable, The researcher has found that there is a significant relationship between teachers' emotions, attitudes, and concerns on inclusive education and experience variable. Finally, the researcher has found that there is a significant relationship between teachers' attitudes, and concerns on inclusive education and branch variable.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=hcgrYffRbz0Z44UJEuLtwR5KcaQ2ucuIsDHo379IQ1Sfb4VgK79rVhfwMHof7WXjhttps://hdl.handle.net/20.500.12450/1852
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [118]