Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Bu çalışmanın amacı bir örgüt olarak okulda meydana gelen çatışma nedenleri ve çözüm yollarına yönelik okul müdürlerinin görüşlerini derinlemesine incelenmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmacı çalışma boyunca ,Okulda meydana gelen çatışmaların nedenleri nelerdir?' ve ,Çatışmaların çözümleri için ne tür stratejiler kullanılabilir?' sorularına yanıt aramıştır. Bu çalışma nitel araştırma yaklaşımı anlayışı çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu en az 10 yıldır müdürlük görevini sürdüren 12 okul yöneticisinden meydana gelmektedir. Yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi ile elde edilen veriler betimleyici bakış açısına göre NVIVO 9 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Buna göre çalışmaya katılan okul müdürleri çatışma nedenlerini örgütün büyüklüğü, iletişim engelleri, kaynak yetersizliği, ortak değer ve görüşlerin yokluğu, yönetim biçimindeki farklılıklar, personeller arasındaki bireysel farklılıklar ile statü ve rol farklılıkları şeklinde sıralamışlardır. Ayrıca araştırmacı okul müdürlerinin okulda var olan çatışmaları ortadan kaldırmak için başvurdukları yöntemleri en çoktan en aza doğru: kaçınma, taviz verme (uyma-itaat etme), uzlaşma (karşılıklı ödün verme), zorlama (hükmetme-üstünlük kurma) ve pazarlık (bütünleştirme-tümleştirme-işbirliği) şeklinde bulmuştur. Bulgular doğrultusunda araştırmacı okul müdürleri için çatışma yönetimi hakkında hizmet içi eğitim seminerlerinin düzenlenmesi, çatışmanın normal bir durum olduğu düşüncesinin müdürlere kazandırılması, çatışma ile başa çıkabilmede sabırlı olunması, çatışma nedenlerinin tespit edilmesi ve farklı yöntemlerin ise koşulması gibi birtakım önerilerde bulunmuştur. The purpose of this present study is to better understand the reasons of conflicts in school as an organization and find out some potential solution methods for overcoming these conflicts in terms of school principals' perspective. In order to reach the aim of this study, the researcher has addressed the following research questions: 1. What are the reasons of conflicts in school? and 2. What kinds of strategies can be used to overcome these conflicts? This study has been conducted with qualitative research approach.The sample group of this study consists of 12 school principals who have been working as a principal over 10 years. The researcher has carried out semi structure interviews with these purposefully selected principals. After that, all data has been analyzed by NVIVO 9 program. The researcher has found that the participant school principals have reported the reasons of conflicts are following: size of organization, communication barriers, lack of resources, lack of shared value and views, differences on administration styles, individual differences among teachers, and status and role differences. The researcher has also come to know that the participant school principals have performed some methods to overcome the conflicts among teachers in school. They are avoiding, appeasement, reconciliation, forcing, and bargain. Based on the findings of this study, the researcher has offered the following recommendations: providing some inservice training programs regarding conflicts management for school principals, explaining to school principals that occurring conflicts in school as an organization is normal and acceptable, being patient to overcome conflicts in school, finding the reasons of conflicts and employing different methods for overcoming conflicts in school.
Source
Sakarya University Journal of EducationVolume
5Issue
3URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRrM05EZ3dNQT09https://hdl.handle.net/20.500.12450/124