• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2011

Author

Süleyman Yaman
Sevilay Karamustafaoğlu

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmada öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme alanına yönelik yeterlik algı düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla araştırmacılar tarafından geliştirilen Likert türü ölçek Amasya Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 464 öğretmen adayına uygulanmıştır. Araştırmada toplanan veriler, değişkenlerin türüne göre tek faktörlü ANOVA ve bağımsız gruplar için t-testi ile analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının açık uçlu soruya verdikleri cevaplar ise araştırmanın nitel boyutunu meydana getirmiştir. Verilerin analizi sonunda öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirmeyi alanına yönelik yeterlik algı düzeylerinin çok yüksek olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının yeterlik algı düzeylerinin cinsiyet ve programlarına göre farklılık göstermediği fakat mezun olunan ortaöğretim türüne göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Bu farklılığın ise öğretmen lisesi mezunlarının lehine olduğu görülmüştür. Öğretmen adayları ölçme-değerlendirmede kendilerini yeterli görememe nedenleri olarak, yeterli eğitimi alamamalarını ve derslere alan uzmanlarının girmemesini göstermişlerdir. Araştırma ilgililere gerekli önerilerle tamamlanmıştır.
 
The purpose of this study was to determined prospective teachers levels of perceived efficacy on measurement and evaluation. To achieve that a Likert type scale developed by researchers was applied to 464 prospective teachers in Amasya Faculty of Education. The data were analyzed using one-way ANOVA and independent t-test based on moderator variables under investigation. The responses given to the open-ended questions by the subjects were represented the qualitative aspect of the study. Results derived from the analysies show that levels of perceived efficacy of prospective teachers on measurement and evaluation wer appeared to be low. Unqualified professors teaching measurement and evaluation clasess were identified to be reason for prospective teachers’ low efficacy levels. Moreover, there were no significant difference of these prospective teachers’ efficacies in terms of gender and departments where as the perceived efficacy levels were significantly different based on high school types that the participants were greaduated. The difference for high school types was found to be in favor of Teacher Training High Schools. This study was completed with some practical and theoretical implications for teacher educayors, teachers and researchers who are concerned in this field.
 

Source

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi

Volume

44

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRJd05qUTFOUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12450/96

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1323]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: