• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Attitudes of Sedentary and Active University Students Toward Healthy Eating

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2023

Author

Derelioğlu, Mehmet
Sabah, Seda
Çankaya, Soner

Metadata

Show full item record

Abstract

This research aims to examine the attitudes of university students who engage in sedentary and active sports towards healthy eating. In the study, the data collection tool used was the 'Healthy Eating Attitude Scale (HEAS)' developed by Tekkurşun Demir and Cicioğlu (2019). The sample group consists of a total of 360 participants, including 286 engaged in sports and 74 sedentary individuals. In the conducted research, statistically significant differences were detected based on variables such as gender, sports participation status, faculty of study, academic year, and interest duration in sports. Taking all this information into account, it is important for students to pay attention to their eating habits. The adoption of a regular eating habit is crucial for human health. The study observes that individuals involved in sports are more conscious compared to sedentary individuals. Therefore, especially sedentary individuals should be educated about carbohydrate, protein, vitamin, mineral intake, and the benefits of healthy eating. This should be cultivated into a culture, with the habit of regular exercise and nutrition being instilled, particularly from a young age. Simultaneously, starting from all levels of education (preschool, middle school, high school) and including universities, seminars and conferences on healthy eating and regular exercise should be organized.
 
Bu araştırma sedanter ve aktif spor yapan üniversite öğrencilerinin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumlarının incelenmesi amacını taşımaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Tekkurşun Demir ve Cicioğlu (2019), tarafından geliştirilen “Sağlıklı Beslenmeye İlişkin Tutum Ölçeği (SBİTÖ)” kullanılmıştır. Örneklem grubu ise spor yapan 286, sedanter 74 olmak üzere toplam 360 katılımcı kapsamındadır. Yapılan araştırmada cinsiyet, spor yapma durumu, öğrenim görülen fakülte, okunulan sınıf, spora ilgi duyma süresi değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Tüm bu bilgilerden yola çıkarak öğrencilerin beslenme durumuna dikkat etmesi önem arz etmektedir. İnsan sağlığı için düzenli beslenme alışkanlığının kazanılması gerekmektedir. Çalışmada sporla ilgilenen bireylerin sedanterlere göre daha bilinçli olduğu gözlemlenmektedir. Dolayısıyla bu süreçte özellikle sedanter bireyler karbonhidrat, protein, vitamin, mineral alımında ve sağlıklı beslenmenin yararları konusunda bilinçlendirilmelidir. Bu bir kültür haline getirilerek düzenli spor yapma ve beslenme alışkanlığı özellikle küçük yaşlarda kazandırılmalıdır. Aynı zamanda eğitimin her aşamasından başlayarak (okul öncesi, ortaöğretim, lise), üniversiteler dahil olmak üzere tüm fakültelerde sağlıklı beslenme ve düzenli spor yapılmasına ilişkin seminerler, konferanslar düzenlenmelidir.
 

Volume

6

Issue

2

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/5744

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: