• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİ VE KLİNİK HEMŞİRELERİNİN YAŞLILIĞA İLİŞKİN TUTUMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Uysal, Neşe
Toprak, Filiz Ünal
Koç, Ayşegül

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırma hemşirelik bölümü öğrencilerinin ve klinik hemşirelerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarını karşılaştırmak amacıyla kesitsel olarak yürütülmüştür. Araştırma örneklemi, bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim görmekte olan birinci ve dördüncü sınıf öğrencileri (n=212) ile bir eğitim ve araştırma hastanesinde çalışan 45 hemşire oluşmuştur. Araştırmada veriler, tanıtıcı özelikler bilgi formu ve Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Çalışmamızda, hemşireler ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin, yaşlının yaşamını sınırlama, yaşlıya yönelik olumlu ayrımcılık, yaşlıya yönelik olumsuz ayrımcılık alt ölçek ortalama puanları ve toplam puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır. Hemşirelerin mesleki deneyim süreleri ile olumlu ayrımcılık puanları arasında anlamlı korelasyon olduğu, öğrencilerin yaşı ile olumlu ayrımcılık puanları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır. Yaşlı bakım hizmetlerinin kalitesinin artırılması yaşlılara ilişkin olumlu tutuma sahip olma ile yakından ilişkilidir. Hemşirelik uygulamalarından biri olan yaşlı bakımını geliştirmek için sürekli eğitim ve geriatri alanında sağlık bakım hizmetlerinin geliştirilmesi önerilmektedir.
 
This research has been carried out cross-sectionally in order to compare the clinical nurses’ and nursing students’ attitudes towards ageing. The research sample consists of first and fourth grade students (n = 212) studying in the nursing department of a university and 45 nurses working in a training and research hospital. In the study, data have been collected using introductory information form and Ageism Attitude Scale. In our study, it has been detected that there is a significant difference between the nurses' and nursing students' subscale mean scores and total mean scores about restricting life of elderly, positive discrimination towards the elderly, negative discrimination towards the elderly. It has been detected that; there is a significant correlation between nurses' professional experience time and positive ageism scores, and there is a positive and significant relationship between students' age and positive discrimination scores. Improvement of the elderly care services quality is closely related to having a positive attitude towards the elderly. For the improvement of elderly care as one of the nursing practices, continuous aducation and development of health care services in the field of geriatrics is recommended.
 

Volume

8

Issue

2

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/5680

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: