• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Relationship Between The 21st Century Skills and Digital Competencies of Pre-Service Primary Teachers

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2024

Author

Aktaş, Murat Alperen
Çittir, Kutluhan
Şahin, Mehmet Ali
Aktaş, İdris
Baltacı, Hasan

Metadata

Show full item record

Abstract

In the present age, information and communication technologies are developing, changing, and becoming widespread in a dizzying way. Thus, nowadays of individuals are expected to have different skills and competencies than previous individuals. Therefore, future teachers must have 21st-century skills and digital competencies. This study aims to determine the relationship between the 21st-century skills and digital competencies of pre-service primary teachers. The sample consisted of 147 (115 female, 32 male) pre-service primary teachers. The study is in a correlational model. The data was collected via the “Multiple 21. Century Skills Scale” and “Digital Competencies scale”. The collected data was analyzed with descriptive statistics, independent t-test, ANOVA, and Pearson correlation analysis. Results showed that pre-service primary teachers had very high levels of Career Consciousness, medium levels of Digital Content Creation, and high levels of other dimensions. It is revealed that there is a weak correlation between the 21st-century skills and the digital competencies of pre-service teachers. According to gender, female teachers have higher skills in Critical Thinking & Problem Solving and Career Consciousness. According to grade levels, in Career Consciousness, fourth graders have a higher proficiency level than third graders, while first graders have a higher skill level than third graders. Teachers must have practical skills to effectively meet the needs of students according to the requirements of the age and to prepare them more strongly for life. Thus, future studies should focus on performance-based measurements, and should experimental research to increase the application skills of preservice teachers.
 
Çağımızda bilgi ve iletişim teknolojileri baş döndürücü bir biçimde gelişiyor, değişiyor ve yaygınlaşıyor. Dolayısıyla günümüz bireylerinin önceki bireylerden farklı beceri ve yeterliliklere sahip olması beklenmektedir. Bu nedenle geleceğin öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine ve dijital yeterliklere sahip olması gerekiyor. Bu çalışma, sınıf öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerileri ile dijital yeterlikleri arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamaktadır. Örneklemi 147 (115 kadın, 32 erkek) sınıf öğretmeni adayı oluşturmuştur. Araştırma korelasyonel modeldedir. Veriler “Çoklu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği” ve “Dijital Yeterlilikler Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler betimsel istatistikler, bağımsız t-testi, ANOVA ve Pearson korelasyon analizi ile test edilmiştir. Bulgular sınıf öğretmeni adaylarının Kariyer Bilinci boyutunda çok yüksek, Dijital İçerik Üretimi boyutunda orta, diğer boyutlarda yüksek beceri ve yeterlik düzeyine sahip olduğunu göstermiştir. Adayların 21. yüzyıl becerileri ile dijital yeterlikleri arasında zayıf bir korelasyon olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyete göre Eleştirel Düşünme & Problem Çözme ve Kariyer Bilinci boyutunda kadın öğretmen adayları daha yüksek beceri düzeyine sahiptir. Sınıf düzeylerine göre Kariyer Bilinci boyutunda dördüncü sınıflar, üçüncü sınıflara göre daha yüksek yeterlik düzeyine sahipken birinci sınıflar, üçüncü sınıflardan daha yüksek beceri düzeyine sahiptir. Öğretmenlerin çağın gereklerine göre öğrencilerin ihtiyaçlarını etkili bir şekilde karşılayabilmeleri ve onları hayata daha güçlü hazırlayabilmeleri için pratik becerilere sahip olmaları gerekmektedir. Bu nedenle gelecekteki çalışmalarda performansa dayalı ölçümlere ağırlık verilmeli ve öğretmen adaylarının pratik becerilerini artıracak deneysel araştırmalar yapılmalıdır.
 

Volume

1

Issue

1

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/5634

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: