• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Determination of Advantages and Disadvantages of Becoming A Secondary School Science Teacher of Different Grades on Teachers and Students

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Dilmen, Yakup
Haşıloğlu, Mehmet Akif
Kurt, Murat

Metadata

Show full item record

Abstract

The aim of this study is to investigate the advantages and disadvantages of becoming a secondary school science teacher of different grades in terms of those teachers and their students. In the study case study was used. In this regard, semi-structured questionnaire was administered to the teachers, and semi-structured interview was conducted with them. This study was conducted in provincial and district centre of Ağrı in 2017-2018 education-year. Semi-structured questionnaire was administered to 43 science teachers and semi-structured interview was conducted with 11 of them. According to results of the study, it was found that becoming a teacher of students during the period of 5 to 8 grade increased familiarity and communication between students and teachers more. In addition, it was identified that becoming a teacher of students in different grades in one education-year helped teachers to have more actual knowledge and to be more knowledge about different grade curricula. Furthermore, it was found that becoming a teacher of same grade in each education-year helped him/her to become more knowledge about subjects and prepare exams more easily.
 
Bu araştırmanın amacı, ortaokulda fen bilimleri dersi öğretmenlerinin farklı sınıflarda derse girmelerinin, öğretmen ve öğrenciler açısından avantaj ve dezavantajlarını araştırmaktır. Araştırmada case study (durum çalışması) yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda öğretmenlere iki tane yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Ağrı il ve ilçe merkezinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklem grubu, amaçlı örneklem seçme yöntemi içerisinde yer alan uygun örneklem yöntemi kullanarak 43 katılımcı olarak belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, öğretmenin, 5. sınıftan 8. sınıfın sonuna kadar aynı öğrencilerin dersine girmesinin, öğretmen ve öğrenci arasındaki samimiyeti ve iletişimi daha fazla arttırdığı belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenin aynı eğitim öğretim yılın da çeşitli sınıf düzeylerindeki öğrencilerin dersine girmesinin, öğretmenin bilgilerini güncel tuttuğu ve bütün derecelerdeki sınıfların müfredatına hâkim olduğu belirlenmiştir. Öğretmenin her eğitim-öğretim yılında aynı sınıf düzeyindeki öğrencilerin dersine girmesi, öğretmenin konulara hâkim olmasına ve sınav sorularını daha kolay hazırlanmasına sebep olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar ışığında; “Öğretmenlerin sınıflara farklı dağılımlarının, öğretmenler ve öğrenciler üzerindeki avantaj ve dezavantajlarının belirlenmesi konusunda daha fazla öğretmeni kapsayan çalışmalar yapılabilir” gibi önerilerde bulunulmuştur.
 

Volume

8

Issue

2

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/5608

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: