• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosyal Bilgilerde Edebi Ürünler ve Değerler Eğitimi: Küçük Prens Örneği

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2018

Author

Cengelci, Tuba
Eryılmaz, Önder

Metadata

Show full item record

Abstract

Değer eğitimi ailede başlayan çok boyutlu bir süreçtir. Sosyal bilgiler, eğitim kurumlarında değerler eğitiminde katkı sağlayan dersler arasında ön plana çıkmaktadır. Sosyal bilgiler dersinde değerlerin öğrencilere kazandırılmasında kullanılabilecek araçlardan biri edebi ürünlerdir. Bu araştırmanın amacı tüm dünyada çocuk, genç ve yetişkinler arasında popüler olan Küçük Prens adlı kitapta yer alan değerleri belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmış, verilerin analizinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Küçük Prens adlı kitapta bilimsellik, estetik, çalışkanlık, yardımseverlik, saygı, duyarlılık, cesaret, vatanseverlik, arkadaşlık, adil olma, düzenli/temiz olma, sorumluluk, dürüstlük, sevgi, güç ve hazcılık temalarına ilişkin değerler yer almaktadır. Cesaret, arkadaşlık, düzenli/temiz olma, güç ve hazcılık teması dışındaki tüm değerlerin aynı zamanda 2017 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nda da yer aldığı ortaya çıkmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlardan hareketle Küçük Prens adlı öyküden Sosyal Bilgiler dersinde değerler eğitimi sürecinde yararlanılabileceği söylenebilir.
 
Value education is an ongoing multidimensional process which begins in family. Social studies one of the courses contributes to the values education in the educational institutions. Literary works are one of the materials which can be used for value education in the social studies course. Purpose of this study is to examine values in The Little Prince story which is very popular among children, youngsters and adults in the world. Document analysis which is one of the qualitative research methods was conducted and content analysis technique was used in analysis process. According to the results being scientific, aesthetic, diligence, helpfulness, respect, sensitivity, courage, patriotism, friendship, being fair, being clean/tidy, responsibility, honesty, love, power, and hedonism were founded as value themes in The Little Prince. All values were seen as mutual values in The Little Prince and social studies curriculum except courage, friendship, being clean/tidy, hedonism, power, and friendship. Based on the results, it can be stated that The Little Prince can be used in value education process in the social studies course.
 

Volume

9

Issue

1

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/5214

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: