• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Bolat, Ahmet
Korkmaz, Özgen
Karamustafaoğlu, Sevilay

Metadata

Show full item record

Abstract

Çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin üst düzey öğrenme düzeyini ölçen soru geliştirme öz-yeterlik ölçeği geliştirmektir. Araştırmanın evreni Türkiye’deki Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokullarda görev yapan fen bilimleri öğretmenleridir. Çalışmanın örneklemini bu öğretmenler arasından gönüllü olarak katılan 518 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Ölçeğin madde havuzu oluşturulurken ilk olarak alanyazın taraması yapılmıştır. 53 maddelik ölçek deneme formu oluşturulmuştur. Ölçek madde havuzu, iki fen eğitimi uzmanı, iki ölçme değerlendirme uzmanı, iki dil uzmanı, bir bilgisayar eğitimi uzmanı ve bir ölçek geliştirme uzmanının görüşüne sunulmuştur. Gerekli düzeltmeler yapıldıktan sonra ölçek deneme formu öğretmenlere yanıtlamaları için uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek amacıyla açımlayıcı faktör analizi, madde-toplam korelasyon analizi ve bağımsız örneklemler için t testi yapılmıştır. Faktör analizleri sonucunda ölçekten 23 madde çıkartılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin tek faktörden oluştuğu belirlenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi yapılarak oluşan modelin veriler tarafından doğrulandığı tespit edilmiştir. Ölçeğin Croncach alfa güvenirlik değeri 0,977 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca ölçeğin kararlılığı test-tekrar test uygulaması yapılarak hesaplanmıştır. Yapılan ve hesaplanan değerler göz önünde bulundurulduğunda ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
 
The aim of the study is to develop a question development self-efficacy scale that measures science teachers' high-level learning. The population of the study are science teachers working in secondary schools affiliated to the Ministry of Education in Turkey. The sample of the study consists of 518 science teachers who voluntarily participated. While creating the item pool of the scale, the literature was first reviewed. A scale trial form with 53 items was created. The item pool of the scale was presented to the opinion of two science education specialists, two assessment experts, two language experts, a computer education expert and a scale developer. After making the necessary corrections, the scale trial form was applied to the teachers to answer them. In order to determine the construct validity of the scale, exploratory factor analysis, item-total correlation analysis and independent samples t test were used. As a result of the factor analysis, 23 items were eliminated from the scale. As a result of the exploratory factor analysis, it was determined that the scale consists of a single factor. It was determined that the model formed by confirmatory factor analysis was verified by the data. Cronbach alpha reliability value of the scale was calculated as 0.977. In addition, the stability of the scale was calculated by performing a test-retest application. Considering the values made and calculated, it was concluded that the scale is valid and reliable.
 

Volume

22

Issue

1

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/5110

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: