• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ SORGULAMA BECERİLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2015

Author

Karamustafaoğlu, Sevilay
Yılmaz, Zahit

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının sorgulama becerilerini cinsiyet, sınıf düzeyi ve öğrenim görülen program değişkenlerine göre incelemektir. Çalışma, nicel araştırma kökenli olup alan taraması yönteminden yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören sınıf, sosyal bilgiler ve fen bilgisi öğretmenliği bölümlerinden birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflardan toplam 305 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmen adaylarının sorgulama becerilerini belirlemek amacıyla Aldan Karademir ve Saracaloğlu (2013) tarafından geliştirilen “Sorgulama Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler uygun bir istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ölçeğinden aldıkları toplam puanları cinsiyet, sınıf düzeyi ve öğrenim görülen program değişkenleri açısından incelendiğinde anlamlı bir farkın olmadığı tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğretmen adaylarının sorgulama becerileri iyi düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır. Bundan dolayı, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine başladığında bu becerilerini eğitim-öğretim sahasına yansıtabilecekleri düşünülmektedir.
 
The purpose of this study is to examine teacher candidates’ inquiry skills in term of gender, level of grade and department. In this study, survey method was used which is one of the approaches of quantitative research. The research was conducted to 305 teacher candidates attending primary school, social studies and science teacher training programs at the first, second, third and fourth grades in 2013-2014 academic years in Education Faculty of Amasya University. Study data were gathered by using the İnquiry Skills Scale which were developed by Aldan Karademir & Saracaloğlu (2013). An appropriate statistical program has been used to analyze the data. According to the findings of the statistical analysis, there is not a significant difference among teacher candidates’ scores that was gotten from inquiry skills scale when considering variables such as gender, level of grade and department. Research findings showed that teachers’ questioning skills at a good level. Accordingly, teachers can be considered to reflect these skills education field when they begin teaching profession
 

Issue

25

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/4996

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: