• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Post-Koloniyalizm ve Oryantalizm Bağlamında Son Samuray Filminin Alımlanması

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2019

Author

Kargı, Birkan

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmada, sanat bağlamında sinemada Oryantalist anlayışın öğeleri, Anglo-Sakson asilliğinin, bilgisinin ve zenginliğinin karşısında yer alan bir Şarkın kendisine bağımlı olmasını içeren egemen ideolojisinin Son Samuray Filmi çerçevesinde nasıl ortaya konulduğu ve izleyicinin alımlamasının nasıl yapılandırıldığı incelenmiştir. Zira egemen Batı temsilcilerinin Doğuya yönelik benzer stratejileri birçok ülkede uygulamaya çalışmaları konuyu güncel hale getirmiştir. Yöntem olarak önce E. Said bakış açısından oryantalizm tanımlanmış daha sonra oryantalizm bağlamında Film analizi yapılmıştır. Bu amaca yönelik olarak anlatısal ve anlamsal çözümleme biçimleri arasında postmodern anlayışın doğrultusunda okur (izleyici) odaklı bakış öncelenmiştir. İşitsel ve görsel okuma bağlamda filimin içerik analizleri ile söylenenden olduğu kadar söylenenden söylenmeyenler yordanmış, Oryantalist anlayışla ilgili örtük ve eksik ögeler açımlanmıştır. Son olarak sinemada oryantalizm Batılıları Batılı olmayanlardan ayıran ortak bir kavram olarak tanımlanmış ve Batı’nın modern, siyasal ve düşünsel kültürünü yansıtma işlevi taşıdığı vurgulanmıştır.
 
In this study, the elements of Orientalist concepts which are against Anglo-Saxon nobility knowledge and prosperity have been examined in terms of the ideology of Orient and how it has been perceived by the audiences through the film of Samurai. The dominant Western representatives’ trying to enforce similar strategies towards the East has made the issue significant. Systematically, first orientalism has been described in the view of E. Said and then the film analysis has been made in the Orientalism context. For this goal, audience based view has been given priority in the postmodern sense between explanatory and semantic analysis types. In the audio visual reading sense, through contextual analysis, the perception of inference from the given content has been studied. Through the Orientalist view, the elements lacking have been determined. Finally, Orientalism in the movie sector has been determined as a common concept differentiating the Western people from those of non-Western people and it emphasizes of reflecting the Western modern political and cultural functions.
 

Volume

7

Issue

4

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/4543

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: