• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uzaktan eğitim sosyal bilgilerde değerler eğitimi

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2022

Author

Korkak, Samet

Metadata

Show full item record

Abstract

Uzaktan eğitim sosyal bilgilerde değerler eğitimine dikkat çekmek, uzaktan eğitimde değerler eğitiminin yerini ve önemini, öğretmen ve öğrenci görüşleri ile değerlendirmek ve varsa bu konudaki eksikliklerin giderilmesi adına somut çözüm yolları geliştirmek amacıyla yapılan bu çalışmada, değerler eğitimi farklı boyutlarıyla ele alınmıştır. Karma araştırma yöntemlerinden biri olan yakınsayan paralel desenin kullanıldığı bu çalışmada, nicel veriler öğrencilerden anket ile nitel veriler ise öğretmenlerden yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Ardından veriler çözümlenmiş, birbirleriyle karşılaştırılmış, yorumlanmış ve birbirleri arasında ilişkiler kurulmuştur. Uygun örnekleme yönteminin kullanıldığı bu araştırmaya 471 ortaokul öğrencisi ve 28 sosyal bilgiler öğretmeni katılmıştır. Nicel veriler SPSS programıyla Anova, Bağımsız Örneklem T Testi, Welch Testi, Tukey HSD ve Games – Howell testleri yapılarak, nitel veriler ise R tabanlı QDA programıyla betimsel analiz yapılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, yüz yüze eğitimde değerler eğitimi uzaktan eğitimde değerler eğitimine göre daha etkili ve daha yeterlidir. Uzaktan yapılan sosyal bilgiler derslerinin değerler eğitimindeki yeri ve önemi uzaktan yapılan diğer derslere göre daha büyüktür. Uzaktan eğitimde değerler eğitimi yapmak gerekli olduğu halde mevcut durumda yetersizdir ve gözardı edilmektedir. Yüz yüze eğitimde değerler eğitimi uzaktan eğitime göre daha eğlencelidir. Uzaktan eğitim, öğrencilerin özel hayatlarıyla ilgili herhangi bir sorun oluşturmamaktadır. Uzaktan değerler eğitiminde düz anlatım, video ve görsel kullanımı, hikaye anlatımı, örnek olay gibi yöntem ve teknikler kullanılırken; derse katılımın az olması, iletişim problemleri, müfredat yetiştirme kaygısı ve motivasyon problemleri yaşanmaktadır.
 
In this study, which was carried out in order to draw attention to values education in social studies lesson in distance education, to evaluate the place and importance of values education in distance education with the views of teachers and students, and to develop concrete solutions in order to eliminate the deficiencies, if any; values education were discussed with different dimensions. In this study, in which convergent parallel design, which is one of the mixed research methods, was used; quantitative data were collected from students by questionnaire and qualitative data were collected from teachers by semi-structured interview forms. Then, the data were analysed, compared with each other, interpreted and related within themselves. 471 secondary school students and 28 social studies teachers participated in this study, in which the convenient sampling method sampling method was used. Quantitative data were analysed with SPSS program through the tests Anova, Independent Sample T Test, Welch Test, Tukey HSD and Games – Howell tests, and qualitative data were analysed with R-based QDA program by descriptive analysis. According to the results obtained from the research, values education in face-to-face education is more effective and more sufficient than values education in distance education. The place and importance of distance social studies courses in values education is greater than other distance courses. Although values education in distance education is necessary, it is insufficient and ignored in current situation. Values education in face-to-face education is more enjoyable than in distance education. Distance education does not create any problems regarding students' private lives. While methods and techniques such as direct narration, video and visual use, storytelling and case studies are used in distance values education; some problems are experienced such as low participation in the lesson, communication problems, the anxiety of following the curriculum and motivation problems.
 

URI

https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUTrqbRKxDtoUWDUim7iU-w3CO5PUnt4YtbNtB6gsIucW
https://hdl.handle.net/20.500.12450/3946

Collections

  • Tez Koleksiyonu [318]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: