• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lise öğrencilerinin dijital oyunlarla elde ettikleri 21. yüzyıl becerileri ile oyun bağımlılığı arasındaki ilişki

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2024

Author

Koçak, Talha

Metadata

Show full item record

Abstract

Teknolojik gelişmelerle beraber günümüzde dijital oyun kavramı ortaya çıkmış ve bireylerin dijital oyunlara yöneldiği görülmüştür. Günümüzde bireylere kazandırılmak istenen 21. yüzyıl becerilerinin dijital oyunlar aracılığıyla kazanabilecekleri literatürde belirtilmiştir. Aynı zaman da dijital oyunları aşırı ve kontrolsüz kullanımının dijital oyun bağımlılığına yol açtığına değinilmiştir. Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin dijital oyunlarla elde ettikleri 21. yüzyıl becerilerine ilişkin algılarını ve dijital oyun bağımlılıklarını ölçmektir. Bu çalışma ilişkisel tarama modelini esas almıştır. Araştırmanın grubunu öğrenim gören 131' erkek, 136'sı kız olmak üzere 267 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmanın sonucunda erkek öğrencilerin dijital oyun bağımlılıklarını kız öğrencilerden yüksek olduğu görülmüştür. Aynı zamanda erkek öğrencilerin dijital oyunlarla elde ettikleri 21. yüzyıl becerilerine ilişkin algılarının kız öğrencilerden yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmada kullanılan diğer demografik bilgilere göre lise öğrencilerinin dijital oyunlarla elde ettikleri 21. yüzyıl becerilerine ilişkin algıların ve dijital oyun bağımlılıkları düzeylerinin anlamlı birer farklılık göstermedikleri görülmüştür. Araştırma sonucunda lise öğrencilerinin dijital oyunlarla elde ettikleri 21. yüzyıl becerilerine ilişkin algılarının ve dijital oyun bağımlılıkları arasındaki ilişki incelenmiştir. Sonuçlara bakıldığında lise öğrencilerinin dijital oyunlarla elde ettikleri 21. yüzyıl becerilerine ilişkin algılarının ve dijital oyun bağımlılıklarının arasındaki ilişkinin pozitif yönde ve düşük seviyede olduğu görülmüştür.
 
With technological developments, the concept of digital games has emerged today and it has been observed that individuals are turning to digital games. It is stated in the literature that individuals can gain 21st century skills through digital games. At the same time, it has been mentioned that excessive and uncontrolled use of digital games leads to digital game addiction. The aim of this study is to measure high school students' perceptions of 21st century skills they acquire through digital games and their digital game addiction. This study was based on the relational survey model. The study group consisted of 267 high school students, 131 of whom were male and 136 of whom were female. As a result of the study, it was seen that male students' digital game addictions were higher than female students. At the same time, it was seen that male students' perceptions of the 21st century skills they acquired through digital games were higher than female students. According to the other demographic information used in the study, it was seen that high school students' perceptions of 21st century skills acquired through digital games and their digital game addiction levels did not show a significant difference. As a result of the research, the relationship between high school students' perceptions of 21st century skills acquired through digital games and their digital game addictions was examined. The results showed that the relationship between high school students' perceptions of 21st century skills acquired through digital games and their digital game addictions was positive and at a low level.
 

URI

https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UjlM15wKZGQW6TLC0pvCt4_Qn3m1S1DcSE5i0LsobMGYcxZlFL6jHmkRLqnYK7nn
https://hdl.handle.net/20.500.12450/3901

Collections

  • Tez Koleksiyonu [397]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: