• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yaratıcı okuma etkinliklerinin sınıf yönetimine etkisinin incelenmesi

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2022

Author

Uludağ Kırçıl, Remziye

Metadata

Show full item record

Abstract

Okuma bir eylem olmaktan ziyade bir yaşam biçimi olarak ele alındığında yaratıcılığa uygun bir araç olabilir. Yani alıcı bir dilsel beceri olan okuma, verici dilsel beceriye dönüştürülebilmektedir. Bu noktada öğretmenler, öğrencilerin ortaya yeni bir düşünce, duygu ve somut bir ürün koymasında sıçrama tahtası olarak yaratıcı okumayı kullanabilmektedir. Böylelikle yaratıcılıkla ortaya çıkan problem çözme, esnek düşünme gibi zihinsel kazanımların yanı sıra empati, öz güven, kendini sanatla ifade etme gibi duyuşsal ve psikomotor becerileri de geliştirici çok yönlü sonuçlar elde edilebilir. Bu sonuçların eğitim öğretim ortamına yansıması da sınıf yönetimi açısından öğretmen için destekleyici olarak görülebilir. Bu araştırmanın amacı ilkokul düzeyinde yürütülen yaratıcı okuma etkinliklerinin, sınıf yönetimine etkisinin incelenmesidir. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan bu araştırma bir durum çalışmasıdır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklem ile belirlenen çalışma grubu 2020-2021 eğitim öğretim yıllarında Amasya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilkokullarda görev yapan, yaratıcı okuma konusunda eğitim almış ve yaratıcı okuma çalışmaları yürüten 30 gönüllü sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada öğretmen görüşlerine göre yaratıcı okuma çalışmalarının; öğrencilere olan katkıları, sınıf yönetimi süreçleri açısından etkileri, sınıfta disiplini sağlamak açısından etkileri, öğretmenlerin sınıf yönetiminde karşılaştıkları sorunlara nasıl çözüm olabileceği, yaratıcı okuma çalışmaları sırasında karşılaşılan istenmeyen davranışlar ve bu davranışlara müdahale yöntemleri ile yaratıcı okumanın diğer derslerde sınıf yönetimine etkileri saptanmıştır. Araştırmada yaratıcı okumanın; öğrencilere olumlu yönden katkıları, sınıf içi iletişimi arttırma, motivasyon sağlama, öğrenme-öğretme süreçlerini olumlu etkileme, istenmeyen davranışları ortadan kaldırma ya da önleme ve diğer derslerde sınıf yönetimi süreçleri açısından olumlu etkileri olduğu bulgularına erişilmiştir. Bu bağlamda sınıf yönetiminde öğrenmeyle ilgili dikkat çekme, somutlaştırma, dersin hedefine ulaşma; olumlu sınıf iklimi oluşturma ve sınıfta takım ruhu oluşturma, sınıf içi iletişimi arttırma, istenmeyen davranışları ortadan kaldırma ya da önleme konusunda yaratıcı okuma etkinlikleri bir araç olarak kullanılabilir. Ayrıca sınıf yönetimine ilişkin olumlu katkısı olması bağlamında yaratıcı okuma çalışmaları yaygınlaştırılmalı ve özellikle uygulayıcı konumda olan öğretmenlerin uygulama yeterlikleri geliştirilmelidir.
 
When reading is considered as a way of life rather than an action, it can be a suitable tool for creativity. In other words, reading, which is a receptive linguistic skill, can be transformed into a transmitting linguistic skill. At this point, teachers can use creative reading as a springboard for students to put forth a new thought, emotion and concrete product. Thus, multifaceted results that also develop affective and psychomotor skills such as empathy, self-confidence, and artistic self-expression in addition to mental gains such as problem solving and flexible thinking that emerge with creativity can be obtained. The reflection of these results on the educational environment can be seen supportive for the teachers in terms of classroom management. The objective of this study is to investigate into the effects of creative reading activities on classroom management at primary school level. This research, designed as qualitative research, is a case study. The study group, which was determined by criterion sampling, one of the sampling methods, consists of 30 volunteer classroom teachers. They worked in primary schools affiliated to the Amasya Provincial Directorate of National Education in the 2020-2021 academic year, received training on creative reading and were experienced with creative reading activities. Data were collected through a semi-structured interview form which was developed by the researcher. Content analysis method was applied for analysing the data. In the scope of this research, the contributions of creative reading activities to the children, the effects of these activities on classroom management processes and on discipline in the classroom, how teachers can be solutions to the problems in the classroom, undesired behaviours confronted during creative reading activities and the methods to deal with these problems, and the effects on classroom management for other lessons were identifed in line with the teachers' views. Within the research, it was found that creative reading has positive effects on the students, on enhancing in-class communication, motivation, on learning-teaching process, on eliminating or preventing undesired behaviours, and on classroom management processes for other lessons. Within this context, creative reading activities in classroom management can be used as a tool in order to attract learning attention, provide concretization, reach the goal of the lesson, create a positive classroom atmosphere, create a team spirit in the classroom, enhance in-class communication, eliminate or prevent undesired behaviours. In addition, creative reading activities should be extended to the common and competencies of teachers to implement creative reading activities should be improved.
 

URI

https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7YecfxlNMM_AFLcT4QQOfd_rdCX6ZAk9MeHlfQ91NYCR9q4s
https://hdl.handle.net/20.500.12450/3789

Collections

  • Tez Koleksiyonu [318]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: