The use of EPOSTL to determine the self-efficacy of prospective EFL teachers: Raising awareness in English language teacher education
Özet
The current practices in the field of foreign language teacher education have a heavy inclination to make use of traditional means especially throughout the assessment process of student teachers at foreign language departments. Observing the world in terms of teacher education makes it urgent to include more reflective and objective tools in teaching practices courses. Since the success and the level of affective factors play a huge importance in teacher education as well as cognitive factors while preparing the student teachers to their real life experiences, taking into consideration of their self-efficacy and an attempt to increase the level of self-efficacy comes on the scene of teacher education. Thus, this study aims to determine the self-efficacy levels of 4th grade prospective ELT program teachers studying at Hacettepe University, Faculty of Education. For this purpose, the European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL) was adapted into 5 point likert-type scale and filled by 38 prospective teachers in the fall semester of 2014. The collected data was analyzed via SPSS 17.00 package program for social sciences. In the light of the findings, it is proposed that the EPOSTL should be integrated into teacher education programmes which will make this process more reflective and convenient for the prospective teachers by using it also as a scale for raising their self-efficacy level. Özellikle yabancı dil öğretimi bölümlerindeki öğretmen adaylarının değerlendirilmesi sürecinde mevcut uygulamalar yabancı dil öğretmeni yetiştirme alanında geleneksel yöntemlere doğru yoğun bir eğilim olduğunu göstermektedir. Öğretmen eğitiminde dünyadaki gelişmeler, öğretmenlik uygulaması derslerinde daha yansıtıcı ve objektif araçların içerilmesi gerektiğini göstermektedir. Öğretmen yetiştirmede öğretmen adaylarının gerçek hayat tecrübelerine hazırlanmasında bilişsel faktörler kadar duyuşsal faktörlerin düzeyleri de önemli bir rol oynadığından öz-yeterliliğin dikkate alınması ve öz-yeterlilik düzeyinin arttırılması çabası öğretmen eğitimi sahnesinde yerini almaktadır. Bundan dolayı, bu çalışma Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi İngiliz Dili Eğitimi alanında öğrenim gören 4. sınıf öğretmen adaylarının öz-yeterlilik düzeylerinin belirlenmesini amaçlamaktadır. Bu amaçla Dil Öğretmen Adaylarına Yönelik Avrupa Portfolyosu 5'li likert-tipi ölçeğe dönüştürülmüş ve 2014 yılı güz akademik yılında öğrenim gören 38 öğretmen adayı tarafından doldurulmuştur. Elde edilen veriler sosyal bilimler için kullanılan SPSS 17.00 sürümü kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular ışığında, Dil Öğretmen Adaylarına Yönelik Avrupa Portfolyosu'nun öğretmen adayları için öğretmen yetiştirme sürecinde daha yansıtıcı ve uygun olması ve bu ölçeğin öğretmen adaylarının öz-yeterlilik düzeyini arttırması açısından öğretmen yetiştirme programlarına entegre edilmesi gerektiği önerilmektedir.
Kaynak
Journal of Language and Linguistic StudiesCilt
13Sayı
1Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWprek5qTTNOdz09https://hdl.handle.net/20.500.12450/359