• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eğitimde dünden bugüne meydana gelen değişimlere ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2023

Author

Gençalioğlu, Elif Nur

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin eğitimde dünden bugüne meydana gelen değişimlere ilişkin görüşlerini derinlemesine incelemektir. Bu çalışma nitel araştırma yöntemi çerçevesinde olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Samsun' da resmi ilkokullarda görev alan 14 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada verileri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenleri değişim kavramını tanımlarken; farklılaşma, yenilik, uyum sağlama, gelişim ve geçiş olarak ifade etmişlerdir. Ayrıca katılımcılar eğitimde değişimin nedenlerini; çağa ayak uydurma/ teknoloji, imkanlar, beklenti, uygunsuzluk, plansız ve programsız hareket etme, değer görememe, hızlılık ve zorunluluk olarak görüşlerini ifade etmişlerdir. Katılımcılar eğitimde değişime ilişkin çözüm önerilerini; eşit olanaklar, mesleki saygınlık, destek alma, okul kültürü ve ekonomi olarak belirtmişlerdir. Sonuç olarak eğitimde dünden bugüne yaşanan değişimlere sınıf öğretmenlerinin bakış açısıyla ele alarak konunun önemine dikkat çekilmek amaçlanmıştır.
 
The aim of this study is to examine thoroughly the views of classroom teachers about the changes in education from past to present. This study was carried out using the phenomenology design within the framework of qualitative research approach. 14 classroom teachers working in state primary schools make up the study group of this research. Semi-structured interview prepared by the researcher was used as data collection tool in the study. Classroom teachers participating in this study express the concept of change as differentiation, innovation, orientation, advancement, and transition while defining it. Also, the participants state the causes of the changes as modernization/ technology, opportunities, expectations, inaptitude, acting without plan and program, not being appreciated, fastness and obligation. The participants suggested their solutions about changes as equal opportunities, professional respectability, getting support, school culture and economy. As a result, it is aimed to draw attention to the importance of the topic of changes in education up to now by considering the views of classroom teachers.
 

URI

https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8ruFj06_2PRH561tNJpPSG7Boh1luVggDtbuZ7DG0IxQA
https://hdl.handle.net/20.500.12450/3595

Collections

  • Tez Koleksiyonu [318]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: