ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUKLUK ÇAĞI ÖRSELENMELERİ İLE PSİKOLOJİK İYİ OLMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Birey, ailesi, arkadaşları yani genel olarak çevresindekiler tarafından fiziksel şiddete, cinsel olarak tacize, duygusal açıdan kötüye kullanılmaya, reddedilmeye, aşağılanmaya maruz kalabilmektedir. Bireyin maruz kaldığı bu davranışlar istismar olarak tanımlanmaktadır. Genel olarak fiziksel, cinsel ve duygusal olarak ortaya çıkan istismar, yetişkinlik döneminde özellikle ergenlikte yaşanan değişimlere paralel olarak bazı psikolojik sorunları da beraberinde getirebilmektedir. Bu sorunların istismar yaşamış bireyin psikolojik açıdan olumsuzluklar yaşamasına yol açıp açmadığı merak edilen bir konudur. Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının çocukluk çağı örselenme yaşantıları ile psikolojik iyi olmaları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu devlet üniversitesine bağlı Eğitim Fakültesi okul öncesi öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği bölümünün ikinci ve üçüncü sınıflarında öğrenim gören toplam 216 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmanın örnekleminin oluşturulmasında basit seçkisiz örneklem yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın verilerinin toplanmasında örneklemi oluşturan kişilere çocukluk dönemlerindeki örselenme yaşantılarını ve psikolojik iyi olmalarını belirlemek için, Çocukluk Örselenme Yaşantıları Ölçeği (ÇÖYÖ) ve Psikolojik İyi Olma Ölçeği (PİOÖ) uygulanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde öğretmen adaylarının çocukluk çağı örselenme yaşantıları ve psikolojik iyi olmaları arasındaki ilişki Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı kullanılarak incelenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının çocukluk çağı örselenmeleri ve psikolojik iyi olma düzeylerine ilişkin ortalama puanlar ile birlikte minumummaksimum değerleri de incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde, öğretmen adaylarının çocukluk çağı örselenmelerinin orta düzeyde olduğu, psikolojik iyi olma durumlarının ise yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının çocukluk çağı örselenmeleri ile psikolojik iyi olmaları arasındaki ilişki incelendiğinde ise, fiziksel ve duygusal örselenme ile psikolojik iyi olma arasında ise pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Genel olarak incelendiğinde ise çocukluk çağı örselenme yaşantıları ile psikolojik iyi olma arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Çalışmanın sonuçlarına göre öğretmen adaylarının çocukluk çağı örselenmeleri ile psikolojik iyi olmaları arasında beklenenin aksine pozitif yönde anlamlı bir ilişki görülmüştür. Örselenme ve psikolojik iyi olmanın ele alındığı çalışmalar farklı örneklem ve yöntemlerle yürütülerek farklı sonuçlara ulaşmamız mümkün olabilir Individuals may be exposed to physical abuse, sexual abuse, emotional abuse like rejection, humiliation, violence etc., by the people who may be family members, friends around them. These behaviors that the individual is exposed to are described as abuse. In general, physical, sexual and emotional abuse can bring along some psychological problems in parallel with changes particularly in adolescence. It is a matter of curiosity that these problems have caused the person who has experienced exploitation to live negativities in psychological terms. The aim of this study, to investigate the relationships between the childhood abuse and psychological well-being of preservice teachers. The study group of the research conducted in the relational survey method constitutes a total of 216 teacher candidates who are studying in the second and third classes of pre-school teacher education and classroom teaching department of the Education Faculty of the state university. Standart sample method was used to form sample of this research. Childhood Trauma Survivors Scale (CVS) and Psychological Well-Being Scales were used to determine the childhood traumatic experiences and psychological well-being of the subjects who collected the sample of the study's data. In the analysis of the obtained data, the relationship between childhood traumatic experiences and psychological well-being of teacher candidates was examined by using Pearson Moments Multiplication Correlation Coefficient and the mean scores and standard deviation values of childhood traumatic and psychological well-being of teacher candidates were also examined. As a result of the findings obtained from the research, it was seen that the childhood traumas of teacher candidates were moderate and the psychological well-being was high. When the relationship between childhood abuse and psychological well being of the teacher candidates was examined, it was found that there was a positive correlation between physical and emotional disturbance, it is determined that there is a meaningful relationship at the middle level. In general, there is a positive correlation between childhood traumas and psychological well-being. According to the results of the study, there was a significant positive correlation between the childhood traumas of the teacher candidates and their psychological wellbeing. When the studies on childhood abuse and psychological well-being can be carried out with different samples and methods, it may be reached different results
Source
Turkish Studies (Elektronik)Volume
12Issue
4URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpjNE1Ea3dNQT09https://hdl.handle.net/20.500.12450/355