• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosyal bilgiler öğretiminde somut olmayan kültürel miras ögelerine ilişkin öğretmen görüşleri

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2022

Author

Kartal, Büşra

Metadata

Show full item record

Abstract

Sosyal bilgiler öğretimi içerisinde somut olmayan kültürel miras ögeleri önemli bir yere sahiptir. Toplumun vazgeçilmez değerleri olan gelenek ve görenekleri, el sanatları, gösteri ürünleri, toplumsal ritüel ve uygulamaları gibi ögeleri yeni nesillere aktarmakla görevli olanlar içerisinde sosyal bilgiler öğretmenleri öncelikli role sahiptir. Bu sebeple öncelikle somut olmayan kültürel miras değerlerini sosyal bilgiler öğretmenlerinin içselleştirmeleri daha sonra öğrencilerine bilinçli bir şekilde aktarabilmesi gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, somut olmayan kültürel miras ögelerine yönelik sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Bu çerçevede katılımcılar Amasya ili merkezinde bulunan Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi devlet okullarında kadrolu sosyal bilgiler öğretmeni olarak çalışan, 10 yıl ve üzeri mesleki kıdeme sahip olan 6'sı bayan ve 6'sı erkek olmak üzere 12 sosyal bilgiler öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından somut olmayan kültürel miras ögelerinin sosyal bilgiler öğretim programı, sosyal bilgiler ders kitapları, sosyal bilgiler alanı ve sosyal bilgiler öğretmenlerindeki farkındalık durumlarını içeren temalar çerçevesinde açık uçlu sorulardan oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler Miles ve Huberman'ın güvenirlik hesaplama formülüyle hesaplanmıştır. Hesaplama sonucunda güvenirlik 0.84 olarak bulunmuştur. Verilerin analizi betimsel analiz yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü tarafından koruma altına alınan somut olmayan kültürel miras ögelerine yönelik farkındalık düzeylerinin yetersiz olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte sosyal bilgiler dersi öğretim programında ve ders kitaplarında somut olmayan kültürel miras ögelerine ilişkin içeriklerin yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları kapsamında somut olmayan kültürel mirasa ilişkin farkındalığı arttırmak için sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve ders kitaplarındaki somut olmayan kültürel miras ögelerinin arttırılması önerilmiştir.
 
Intangible cultural heritage elements have an important place in social studies teaching. Social studies teachers have a primary role among those who are responsible for transferring the indispensable values of the society, such as traditions and customs, handicrafts, performance products, social rituals and practices, to new generations. For this reason, first of all, social studies teachers should be able to internalize the intangible cultural heritage values and then consciously transfer them to their students. The purpose of this research is to examine the views of social studies teachers on intangible cultural heritage elements. For this purpose, phenomenology, one of the qualitative research designs, was used. The study group of the research was selected by non-probability-based purposive sampling method. In this framework, the participants consist of 12 social studies teachers, 6 female and 6 male, who work as permanent social studies teachers in official state schools affiliated to the Ministry of National Education in the city center of Amasya and have a professional seniority of 10 years or more. As a data collection tool in the research, a semi-structured interview form consisting of open-ended questions was used by the researcher within the framework of themes including the social studies curriculum of intangible cultural heritage elements, social studies textbooks, social studies field and awareness of social studies teachers. The obtained data were calculated with the reliability calculation formula of Miles and Huberman. As a result of the calculation, the reliability was found to be 0.84. The analysis of the data was carried out with the descriptive analysis method. As a result of the research, it was determined that the awareness levels of social studies teachers towards the intangible cultural heritage items that are under protection by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization are insufficient. Beside, it has been concluded that the contents of the intangible cultural heritage elements in the social studies curriculum and textbooks are insufficient. Within the scope of the research results, it has been suggested to increase the intangible cultural heritage elements in the social studies course curriculum and textbooks in order to increase awareness about intangible cultural heritage.
 

URI

https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7Yecf3YouvNuyHEDm1gni0qRSKtiJ7ba3zrjoqcD9ErWfblr
https://hdl.handle.net/20.500.12450/3546

Collections

  • Tez Koleksiyonu [318]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: