Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin üst düzey öğrenme düzeyini ölçen sorugeliştirme öz-yeterlik ölçeği geliştirmektir. Araştırmanın evreni Türkiye’deki Millî EğitimBakanlığı bünyesindeki ortaokullarda görevli fen bilimleri öğretmenleridir. Çalışmanınörneklemini bu öğretmenler arasından gönüllü olarak katılan 518 fen bilimleri öğretmenioluşturmaktadır. Ölçeğin madde havuzu oluşturulurken ilk olarak alanyazın taramasıyapılmıştır. 53 maddeden meydana gelen ölçek deneme formu hazırlanmıştır. Ölçeğin maddehavuzu, farklı alanlardan uzmanların görüşüne sunulmuştur. Gerekli düzeltmelerden sonraölçek deneme formu fen bilimleri öğretmenlerine uygulanmıştır. Uygulama sonunda ölçeğinyapı geçerliğini belirlemek için ac?ımlayıcı faktör analizi, madde-toplam korelasyon analizi vebağımsız örneklemler için t testi yapılmıştır. Faktör analizleri sonucuna göre; 23 madde ölçekformundan çıkartılmıştır. Ac?ımlayıcı faktör analizi sonucuna göre ölçeğin tek faktördenmeydana geldiği belirlenmiştir. Dog?rulayıcı fakto?r analizi yapılarak oluşan modelin verilertarafından doğrulandığı tespit edilmiştir. Ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik değeri 0,977 olarakhesaplanmıştır. Ayrıca ölçeğin kararlılığı test-tekrar test uygulaması yapılarak hesaplanmıştır.Yapılan ve hesaplanan değerler göz önünde bulundurulduğunda ölçeğin geçerli ve güvenilirolduğu sonucuna ulaşılmıştır.