Problem Çözme, Yaratıcılık, Yenilikçilik Becerilerinin Pazarlama YenilikStratejilerinde Örgütsel Yenilikçilik Aracılığıyla Etkisi
Özet
Amaç – Bu çalışmada, pazarlama yöneticilerinin; problem çözme, yaratıcılık, yenilikçilik becerilerinin,örgütsel yenilikçilik aracılığı ile pazarlama yenilik stratejileri üzerindeki etkisinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Yöntem – Problem çözme becerisinin, yaratıcılık becerisi, yaratıcılık becerisinin yenilikçilik becerisi ve yenilikçilik becerisinin de örgütsel yenilikçilik aracılığı ile pazarlama yenilik stratejileri üzerinde etkili olduğu yönünde araştırma modeli oluşturulmuştur. Araştırmanın ana kitlesi belirlenirken, üretimden satış kriterleri esas alınarak İstanbul Sanayi Odası tarafından hazırlanan İSO500 listesi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2013-2016 yılları arasında ISO500 listesine dahil edilen 124 gıda ve içecek şirketinden 67'sinden katılan 184 pazarlama yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 2017 (Aralık)-2019 (Mayıs) döneminde toplanmıştır. Araştırmada ele alınan değişkenlerin ölçümüne yönelik ifadeleri oluşturmak için geniş bir literatür araştırması sonucunda çeşitli çalışmalardan yararlanılmıştır. Anket aracılığı ile toplanan verilerin analizinde, Kısmi En Küçük Kareler (PLS-SEM) metodu kullanılmıştır. Araştırma modelinin geçerlik ve güvenirlik testleri, yol analizleri ve hipotezler testleri SMARTPLS 3.0programıyla gerçekleştirilmiştir. Bulgular – Örgütsel yenilikçiliğin ürün yenilikleri, organizasyonel yenilikler, süreç yenilikleri ve pazarlama yenilikleri kapsamında incelenen pazarlama yenilik stratejileri üzerinde pozitif yönde anlamlı etkisi olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Bireysel becerilere yönelik bulgular ise; problem çözme becerisinin yaratıcılık becerisi üzerinden, yaratıcılık becerisinin de bireysel yenilikçilik becerisi üzerinden örgütsel yenilikçiliği ve onun aracılığı ile de pazarlama yenilik stratejilerini pozitif yönde anlamlı bir biçimde etkilediğini göstermektedir. Bu bulgular sonucunda çalışmanın amacı doğrultusunda oluşturulan tüm hipotezler kabul edilmiştir.Tartışma – Yenilikçi örgütlerde, pazarlama yöneticilerinin problem çözme, yaratıcılık ve yenilik becerilerinin pazarlama yenilik stratejileri üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu ortaya konulmuştur. Gıda ve içecek sektöründe rekabet üstünlüğü sağlamak isteyen örgütlerin pazarlama yenilik stratejileri uygulayabilmek için öncelikle yenilikçi bir anlayışa sahip olmaları, yeni fikirleri, uygulamaları desteklemeleri gerektiği düşülmektedir.
Cilt
13Sayı
1Bağlantı
https://doi.org/10.20491/isarder.2021.1170https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/414897
https://hdl.handle.net/20.500.12450/3150