Cumhuriyetin İlk Yıllarında Karşılaştırmalı Eğitim Çalışmalarına Bir Örnek: Teorik ve Uygulamalı Amerikan Eğitimi (1927-1928)
Özet
Bilimsel ve teknolojik gelişmelerdeki hızlı artış toplumlar arası etkileşimlerin de hızlanmasına imkan sağlamıştır. Her toplum için önemli olan eğitim kavramı da bu gelişmelerden etkilenmiş ve karşılaştırmalı eğitim araştırmaları önem kazanmıştır. Bu çalışmada karşılaştırmalı eğitim çalışmalarının Türkiye’deki ilk örneklerinden biri olarak kabul edilebilecek bir serinin analizi gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma olarak tasarlanan çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. 1927-28 yıllarında yayınlanan 11 eserden oluşan seride ulaşılabilen 7 eser incelenmiştir. Osmanlıca olan orijinal metinlerin günümüz Türkçesine transkripsiyonları yapılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın niteliğinin arttırılması için inanılırlık, nakledilebilirlik ve doğrulanabilirlik kriterleri dikkate alınmıştır. İncelenen eserlerde Amerika eğitim sisteminin tarihi, ilk, orta ve mesleki eğitim, halk eğitimi gibi konuların ele alındığı görülmüştür. Eserlerde, Amerikan eğitim sisteminin tüm yönleriyle ele alındığı ve yeni kurulan cumhuriyete eğitim sistemini oluşturması sırasında bir fikir verilmesi amacının güdüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın hem karşılaştırmalı eğitim hem de Türk eğitim tarihi çalışmalarına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Cilt
20Sayı
1Bağlantı
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.738125https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1068413
https://hdl.handle.net/20.500.12450/3117