ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÜRESEL ISINMA VE SERA ETKİSİ İLE İLGİLİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Bu araştırma, öğretmen adaylarının küresel ısınma ve sera etkisi ile ilgili bilgi düzeylerinin nasıl değiştiğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. 383 öğretmen adayı çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, Çevre Eğitimi Araştırma Anketi kullanılmıştır. Bölüm, cinsiyet, sınıf düzeyi, çevre ile ilgili ders alma durumuna göre sera etkisi ve küresel ısınma hakkındaki kavramsal bilgi düzeylerinin değişimi incelenmiştir. Nicel verilerin analizi SPSS kullanılarak; nitel verilerin analizi ise betimsel olarak analiz edilmiştir. Çalışmanın bulgularında öğretmen adayları dünyadaki en önemli çevre sorunu olarak ilk sırada doğal kaynakların aşırı tüketimini ve ikinci sırada küresel ısınmayı belirtmişlerdir. Küresel ısınma ile ilgili bilgi düzeylerinin cinsiyet, sınıf ve çevre dersi alma değişkenlerine göre farklılaşmadığı; ancak küresel ısınma ile bölüm değişkeni arasında 4. sınıf matematik öğretmen adaylarının lehine anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır. Sera etkisi ile ilgili bilgi düzeylerinin bölüm değişkeninin matematik bölümü öğretmen adaylarının lehine anlamlı olarak farklılaştığı, çevre dersi alma durumu ve sınıf değişkenlerine göre anlamlı farklılığın olmadığı görülmüştür. Nitel verilerin bulgularında ise tanım yapma oranlarına bakılmış ve öğretmen adaylarının %8,1'i küresel ısınmanın ve %5,2'si sera etkisinin tanımını tam doğru ifade edebilmiştir. Sonuç olarak küresel ısınma ve sera etkisi ile ilgili öğretmen adaylarının bilgi düzeylerinin yeterli seviyede olmadığı söylenebilir. Gelecekte yapılacak araştırmaların çevre eğitimi konusundaki sorunların giderilmesine yönelik olarak hazırlanması önerilmektedir This research was conducted to determine how change of preservice teachers' knowledge levels related to global warming and greenhouse effect. The survey method was used in the study. 383 preservice teachers constitute the sample. In the collection of data, the Environmental Education Research Questionnaire was used. The change of conceptual knowledge levels of greenhouse effect and global warming according to branch, gender, class level, taking course related the environment was investigated. Analysis of quantitative data using SPSS; whereas the analysis of qualitative data has been analyzed descriptively. In the evaluation of qualitative data, frequency and percentage were used. On the findings of the study, preservice teachers have indicated the over consumption of natural resources firstly and global warming as the secondly most important environmental problem in the world. The level of knowledge about global warming does not differ according to variables of gender, class and environment lesson; but it was found that there is a significant difference between global warming and department variable in favor of preservice teachers in the 4th grade mathematics branch. There is a significant difference between greenhouse effect and the mathematics section as the branch variable. However, there is no significant difference in the level of knowledge about greenhouse effect according to the variables of the classroom variables and the environment lesson. In the findings of qualitative data, definition rates were examined and 8,1% of teacher candidates were able to express the definition of global warming and 5,2% of greenhouse effect. As a result, the knowledge levels of preservice teachers on global warming and greenhouse effect are not in sufficient level. It is recommended that future research should be prepared to address environmental education issues
Source
Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler DergisiVolume
8Issue
30URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpnd05qVTBOQT09https://hdl.handle.net/20.500.12450/300