• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@Amasya
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace@Amasya
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Developing a digital competence scale for teachers: validity and reliability study

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2023

Yazar

Gumus, Muhammed Murat
Kukul, Volkan

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Özet

Teachers' digital competence is very significant in terms of integrating digital technologies into the education process. This study aims to develop an up-to-date scale that can determine the digital competencies required for teachers to acquire new skills that arise with the change and development of technology and use them in educational environments. A total of 695 teachers participated in the study. Exploratory and confirmatory factor analyses were used to examine the construct validity of the scale. To assess the discrimination index of the items, the lower 27% and upper 27% groups were determined, and the differences between the groups were examined. Internal consistency coefficients were calculated for the reliability analysis. According to the results of the analysis, the developed scale consists of six factors and 46 items, and the Cronbach Alpha coefficient of the entire scale is 0.975. The factors were identified as Safety, Data Literacy, Problem Solving, Digital Content Creation, Communication and Collaboration, and Ethics, respectively, according to the content of the items. When compared with the DigComp 2.1 framework developed by the European Union, it was determined that the ethical factor emerged differently in this study. As a result, it can be said that the Digital Competency Scale for Teachers is a valid and reliable scale that can be used to measure teachers' digital competencies.

Cilt

28

Sayı

3

Bağlantı

https://doi.org/10.1007/s10639-022-11213-2
https://hdl.handle.net/20.500.12450/2079

Koleksiyonlar

  • PubMed İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [458]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1574]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2182]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreKategoriye GöreDile GöreErişim ŞekliBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreKategoriye GöreDile GöreErişim Şekli

Hesabım

GirişKayıt

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Yönerge || Rehber || Kütüphane || Amasya Üniversitesi || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: