Öğrenme stillerinin ve eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Fen bilgisi öğretmen adayları
View/ Open
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Bu çalışmada gelişimci araştırma yaklaşımı kapsamında enlemesine araştırma yöntemi kullanılarak Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören fen bilgisi öğretmen adaylarının sahip oldukları öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme becerilerinin yıllara göre nasıl bir değişim ve gelişim gösterdiklerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Öğretmenliği programında öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmada adayların öğrenme stillerini belirlemek için "Gregorc Öğrenme Stilleri Envanteri", eleştirel düşünme eğilimlerini belirlemek için ' California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği' ile "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Verilerin analizinde; frekans ve yüzde dökümleri alınmış, Kaykare (X2), bağımsız örneklem t testi ve ANOVA kullanılmıştır. Verilerden, öğretmen adaylarının en fazla Soyut Rastgele (%41) en az Soyut Ardışık (%12,2) öğrenme stilinde oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca fen öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile cinsiyet, sınıf seviyesi, anne baba eğitim durumu ve akademik başarıları arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı görülmüştür. Ancak, I. ve II. öğretim öğretmen adayları arasında öğrenme stilleri ile öğrenim durumları arasında istatistiksel düzeyde anlamlı ilişki ortaya çıkmıştır. Bunun yanı sıra Öğretmen adaylarının genel olarak eleştirel düşünme eğilimleri incelendiğinde, sonuçlar orta düzeyde eğilime sahip olduklarını göstermektedir. Aynı zamanda yüksek düzeyde eleştirel düşünme eğilimine sahip bireylerin oranının da az olduğu görülmektedir. Yapılan çalışmada öğretmen adaylarının açık fikirlilik alt ölçeğine 'hiç katılmıyorum' cevabını vermeleri öğretmen adaylarının farklı fikir ve görüşlere kapalı olduklarını ortaya koyarken analitiklik alt ölçeğinde ise öğretmen adaylarının bu eğilime sahip oldukları görülür. Öğretmen adaylarının cinsiyete bağlı eleştirel düşünme eğilimleri incelendiğinde yalnızca 'Sistematiklik' alt ölçeğinde anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır. Elde edilen sonuçlara göre de çeşitli öneriler çalışma içerisinde sunulmuştur. In this study, it is aimed to investigate the learning styles and critical thinking skills of the science education prospective teachers attending to Education Faculty of Amasya University and to figure out how they improve these skills during their education period using cross-sectional method in developmental research approach. The sample of the research involves prospective students attending to the Education Faculty of Amasya University Elementary school science education department in 2012-2013 academic year. 'Gregorc Learning Styles Envantory' was used to determine the learning styles of the students and 'California Critical Thinking Tendency Scale' and 'Personal Knowledge Form' were used to figure out their critical thinking tendencies.For the analyses of the data,frequency and percentage values were calculated and Kaykare (X2 ), İndependent sample t test and ANOVA were used. It was seen that the prospective teachers mostly had Abstract Random (%41) and least Abstract Secuence (%12.2) learning styles. Furthermore, it was realized that there was no meaningful relation between the learning styles of the prospective teachers and their gender, grade,academic success and education level of their parents.Nevertheless, there was a statistically meaningful relation between learning styles and learning status of normal and evening education prospective teachers. Besides this,when the critical thinking tendencies of the students examined, it was found out that they had moderate tendency. It was realized that few students had critical thinking tendency at high level. In the study, when the students answered ' I do not agree' to the open idea sub-scale, it proved that they were not reluctant to accept the different ideas and opinions of the others. At the analytic sub-scale, the prospective teachers had this tendency. When the critical thinking tendency of the prospective teachers related to their gender investigated, there was a meaningful difference only at systematical sub-scale. Related to the obtained data, various suggestions were made within the study.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=gyLHMouPes-CvnhRcjQsKfYdKpxrbGwpyMcyeTh7dIYL77Z7gRQVq0kMmQXz-Wiphttps://hdl.handle.net/20.500.12450/1841
Collections
- Tez Koleksiyonu [184]