Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi ve oyun dersinin uygulanmasında yaşadığı sorunlar ve çözüm önerileri
Özet
İlkokul çocuğunun gelişim özellikleri dikkate alınarak okullarda akademik, sanatsal ve sportif becerilerine yönelik zorunlu dersler yer almaktadır. İlkokul çocuğunun bedenen, zihnen ve sosyal yönden gelişimini sağlamak amacıyla müfredata alınmış zorunlu derslerden bir tanesi de Beden Eğitimi ve Oyun dersidir. Beden Eğitimi ve Oyun dersi ilkokullarda zorunlu dersler arasında yer alan ve sınıf öğretmenleri tarafından okutulan dersler arasındadır. Bu araştırmanın amacı; sınıf öğretmenlerinin Beden Eğitimi ve Oyun dersinin uygulanmasında yaşadığı sorunları belirlemek, dersin verimliliği hakkında fikir sahibi olmak ve yaşanan sorunlara çözüm önerileri sunmaktır. Bu amaca ulaşmak için çalışmada nitel ve nicel araştırmaların bir arada bulunduğu karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2019-2020 öğretim yılında Tokat ilinde çalışan sınıf öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmada önce nicel sonra nitel veriler toplanmıştır. Nicel veriler için örneklem olasılıklı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. %95 güven düzeyi, 0,05 güven aralığına göre örneklem büyüklüğü 303 olarak hesaplanmıştır. Araştırma sürecinde 370 sınıf öğretmenine ulaşılması sebebiyle örneklem 370 olarak belirlenmiştir. Araştırmanın nitel verilerini elde etmek için amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmış olup 14 sınıf öğretmeni ile görüşme yapılmıştır. Araştırmada öğretmen görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla "Beden Eğitimi ve Spor Dersine Yönelik Problem Belirleme Ölçeği" kullanılarak nicel veriler toplanmıştır. Nicel veriler toplandıktan sonra nitel verilerin toplanması amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanmış ve uzman görüşü alınmış "Yarı yapılandırılmış görüşme formu" kullanılmıştır. Araştırmada toplanan nicel verilerin analizinde, betimsel istatistik (frekans, yüzdeler, standart sapma ve aritmetik ortalama) kullanılmıştır. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi ve oyun dersine yönelik görüşleri ve demografik değişkenler (yaş, cinsiyet, kıdem, okuttuğu sınıf) arasında anlamlı farklılık SPSS 22. paket programında analiz edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen ham veriler betimleyici bakış açısına göre analiz edilmiştir. Öğretmenlerin yaşadığı problemler arasında cinsiyete göre herhangi bir farklılık bulunmazken yaş, mesleki kıdem ve okuttuğu sınıf değişkenlerine göre bazı farklılıklar bulunmuştur. Ölçek maddeleri analiz edildiğinde: Sınıf öğretmenlerinin yaşadığı uygulama problemleri arasında dersi uygulamak için sınıf öğretmenlerinin özel bir eğitim almaları gerektiği; fiziksel problemlerde okulların yeterli tesis veya malzemeye sahip olmadığı; önemseme problemlerinde derse branş öğretmeninin girmesinin daha yararlı olacağı; formasyon problemlerinde yüksek öğretimde alınan derslerin yeterli olmadığı konuları öne çıkmıştır. Araştırmanın nitel verilerinden elde edilen bulgulara göre sınıf öğretmenlerin yaşadığı sorunlar ve çözüm önerileri "Fiziksel ortam, mesleki, aile, okul çalışanları ve dersin programı-öğrenme araçları" temaları altında incelenmiştir. Nicel verilerde olduğu gibi nitel verilerin analizinde de okulların tesis ve malzemeleri sorunu ve öğretmenlerin lisans eğitiminden kaynaklanan sorunlar öne çıkmıştır. Ailelerin derse karşı ilgisizliği, dersin programının sınıf öğretmenleri tarafından kullanılmaması, okul çalışanları arasında malzeme ve alan kullanımından kaynaklı sorunlar başta olmak üzere birçok sorun tespit edilmiştir. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre; Beden Eğitimi ve Oyun dersinde yaşanan sorunların giderilmesi adına yapılması gereken iyileştirmelerin yanı sıra gelecek araştırmalara yönelik öneriler de geliştirilmiştir. Compulsory courses for academic, artistic and sporting skills are included in the schools taking into account the developmental characteristics of the primary school child. Game and Physical Education lessons are one of the compulsory courses that have been taken into the curriculum in order to ensure the physical, mental and social development of primary school children. Game and Physical Education lessons are among the compulsory courses in primary schools and are taught by classroom teachers. The aim of this research is to determine the problems experienced by classroom teachers in the implementation of Game and Physical Education lessons, to have an idea about the efficiency of the course and to offer solutions to the problems experienced. In order to achieve this goal, the study employed a combination of qualitative and quantitative research. The study's working group consists of classroom teachers working in Tokat province in the 2019-2020 school year. First quantitative and then qualitative data were collected in the study. Sampling for quantitative data was determined by probabilistic sampling method. 95% confidence level and sample size 303 according to 0.05 confidence interval were calculated. Due to reaching 370 classroom teachers during the research process, the sample was determined as 370. The qualitative data of the study was determined by sampling method and 14 classroom teachers were interviewed. Quantitative data were collected using the "Problem determination scale for Physical Education and sports lesson" in order to reveal teacher views in the study. After the quantitative data has been collected, a "semi-structured interview Form" prepared by the researcher with expert opinion has been used for the purpose of collecting qualitative data. Descriptive statistics (frequency, percentages, standard deviation and arithmetic mean) were used in the analysis of the quantitative data collected in the study. In addition, significant difference between classroom teachers ' views on Game and Physical Education lessons and demographic variables (age, gender, seniority, the class they teach) was analyzed using SPSS 22. package program. The raw data from the semi-structured interview form was analyzed from a descriptive point of view. While there were no differences between the problems experienced by the teachers according to gender, some differences were found according to age, vocational seniority and the class variables they taught. When the scale items are analyzed: in application problems, there is a requirement that classroom teachers receive a special education in order to implement the lesson; in physical problems, schools do not have adequate facilities or supplies; in the problems of caring, it would be more useful to have a branch teacher in the class; in formation problems, the subjects of the courses taken in higher education are not sufficient. According to the findings from the qualitative data of the study, classroom teachers problems and solutions "the physical environment, vocational, family, school employees, and of course the program-learning tools" were examined under the themes of. In the analysis of qualitative data, as in quantitative data, the problem of facilities and supplies of schools and problems arising from the undergraduate education of teachers were prominent. Many problems have been identified, mainly due to the lack of interest in the class by the parents, the lack of use of the course program by the classroom teachers, and problems arising from the use of materials and space among school employees. According to the results obtained from the research findings, in addition to the improvements that need to be made in order to solve the problems experienced in Game and Physical Education lessons, suggestions for future research have also been developed.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=fl0Kw4p1rmMDotyKRdYv1MYvcmHy5vH98PX1ZCDRKHkBiY9TcYHzDz931KAFmkw2https://hdl.handle.net/20.500.12450/1826
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [118]