Oyunlaştırma yaklaşımının Türkçe dersi okuma ve yazma becerilerine yönelik tutum ve akademik başarıya etkisi
Özet
Öğretim süreçlerinde yaşanan sıkılganlık, algı düşüklüğü, isteksizlik, öğrenim güçlüğü, akademik başarı düşüklüğü, derse yönelik ön yargı gelişimi gibi nedenlerle öğretim süreçleri güçleşmektedir. Bu sorunun giderilebilmesi için birçok yaklaşım, yöntem ve teknik denenmiştir. Bunlardan biri de bu araştırmaya konu olan oyunlaştırma yaklaşımıdır. Oyunlaştırma yaklaşımının Türkçe dersi okuma ve yazma becerilerine yönelik tutum ve akademik başarıya etkisinin araştırıldığı çalışmamızda, karma araştırma desenlerinden Eşzamanlı Üçgenleme Deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Orta Karadeniz Bölgesinde bir devlet ilkokulunun üçüncü sınıfına devam etmekte olan 63 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin 33'ü deney grubunda yer almaktayken 30'u kontrol grubunda yer almaktadır. Araştırmada veri toplama araçlarını; Türkçe dersine, okumaya ve yazılı anlatıma yönelik tutum ölçeği, başarı testi, dereceli gözlem formu ve görüşme formu oluşturmaktadır. Deney grubundaki öğrencilere araştırmacı tarafından 10 hafta süreyle oyunlaştırılmış bir öğretim süreci uygulanırken, kontrol grubundaki öğrencilere mevcut öğretim süreci sürdürülmüştür. Deney ve kontrol grubundaki öğrenciler uygulamadan önce ve uygulamadan sonra veri toplama araçlarını cevaplamıştır. Tüm istatistiksel işlemler SPSS 23 veri analizi programında gerçekleştirilmiştir. Nitel veri toplama araçlarında yapılandırılmış gözlem formunun analizi aşamasında, her uygulama haftası kendi içinde değerlendirilerek puanlar elde edilmiş ve tutulan gözlem notları ile desteklenerek rapor hâline getirilmiştir. Odak grup görüşmelerinde ise elde edilen veriler, katılımcıların Ö1, Ö2 şeklinde kodlanmasıyla uygulama öncesi ve sonrası raporlar hâline getirilmiştir. Araştırmanın sonucunda oyunlaştırma yaklaşımı ile öğrencilerin derse, okuma ve yazma becerilerine yönelik tutumlarının olumlu yönde değiştiği; Türkçe dersinde öğrencilerin akademik başarısını artırdığı tespit edilmiştir. Grup çalışmaları vesilesiyle akran etkileşimi ve sınıf içi iletişime de katkı sağladığı görülmüştür. Eğitimcilere ve araştırmacılara oyunlaştırma uygulamalarından önce ön çalışma yapmaları, bunun yanında öğrenci profilinin doğru tanınması ve bu doğrultuda tasarımlar yapılması gerektiği önerilmiştir. Teknolojiyle desteklenmiş ve müfredat programı ile paralel olarak yürütülen tasarımların daha verimli olacağı belirtilmiştir. Çalışmadan hareketle daha uzun soluklu, kapsamlı ve farklı branşlarda yapılacak deneysel uygulamaların alan yazında çeşitlilik ve teorik bilgiden ziyade pratikteki neticelerinin görülmesi bağlamında etkili olacağı vurgulanmıştır. The reasons such as shyness, low perception, unwillingness, learning disability, low academic success, prejudices against courses make teaching processes difficult. In order to overcome these problems, many approaches, methods and techniques have been experienced. One of these is gamification approach, which is subjected in this study. In this study investigating the effect of gamification approach on attitude and academic success in reading and writing skills of Turkish course, Concurrent Triangulation Design from mixed methods was administered. The participants of this research were 63 students, attending in the third grade of a state primary school in the region of Central Black Sea. While 33 of these students were assigned to experimental group, 30 of them were included in control group. The data collection tools were the attitude scale towards Turkish course, reading and written expression, achievement test, gradual observation form and interview form. While a gamified teaching procedure was administered to the students in the experimental group by the researcher for 10 weeks, the control groups were taught in the present teaching process. The students in the experimental and control groups answered the data collection tools before and after the administration. All statistical processes were carried out in SPSS 23 data analysis program. In the analysis of structured observation form, one of the qualitative data gathering tools, each administration week was evaluated in itself and related scores were obtained. Later on, these were supported by observation notes and finally reported. The data obtained in the focus group interviews were coded as S1, S2, and were reported before and after the administration. It was found out at the end of the study that the attitudes of students towards the Turkish course, reading and writing skills changed, and their academic success in the Turkish course increased by means of the gamification approach. It was also observed that it contributed to peer interaction and in-classroom communication through group studies. It was suggested for teachers and researchers to conduct pilot study before gamification administrations, to identify students' profiles properly and to make designs accordingly. It was stated that the designs supported with technology and carried out in parallel with the curriculum would be more efficient. Based on this study, it was underlined that longer, more comprehensive and experimental administrations to be carried out in different branches would be effective in terms of observing the conclusion in practice rather than diversity and theoretical knowledge in the literature.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=8tbPippmWV_b-Irrn9YEAqb15Uw0_ooA-Sz3eDS52J5_AbJPqq3Rn1VzLlhJJjtThttps://hdl.handle.net/20.500.12450/1738
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [118]